Hoger in Google komen? In dit stappenplan vertel ik je álles over het verbeteren van jouw vindbaarheid in de zoekmachine. Stapsgewijs doorlopen we alle manieren om jouw website succesvol te maken in Google: van technische SEO tot linkbuilding, van zoekwoordonderzoek tot website-optimalisatie, en van het schrijven van ijzersterke teksten tot het meten van je resultaten.
Heb je achteraf nog vragen? Stuur me gerust een berichtje.
Stap 1. Spoor technische fouten op met een gratis websitecheck
Je kunt nog zulke pakkende teksten schrijven, maar als je website technisch niet op orde is, kom je nooit hoger in Google. Daarom begint een succesvol SEO-traject altijd met het optimaliseren van de zogenaamde “achterkant” van je website.
Gelukkig zijn er talloze tools waarmee zo’n websitecheck kunt uitvoeren. Een gratis variant waar veel marketeers gebruik van maken, is Sitechecker. Deze kosteloze tool berekent de laadtijd van je website, laat zien hoe mobielvriendelijk die is, toont welke links op je website nog in gebruik zijn en welke niet, doorloopt de indexering van je pagina’s én waarschuwt je wanneer er iets mis is. Je ontvangt deze informatie in een overzichtelijk rapport dat je vervolgens kunt doorsturen naar je webbouwer of marketeer.
Ook belangrijk is de zogenaamde Page Experience Update. In deze update zijn drie nieuwe rankingfactoren geïntroduceerd die alle te maken hebben met laadtijd en interactie, en vallen onder de zogenaamde Core Web Vitals:
- LCP: Largest Contentful Paint (houd als richtlijn aan dat het grootste element in je viewport binnen uiterlijk 2.5 seconden inlaadt. Je webbouwer weet daar wel raad mee)
- CLS: Cumulative Lay-Out Shift (dit gaat over de mate waarin elementen van je website verschuiven wanneer de pagina laadt. Die verschuivingen vergroten de kans dat mensen misklikken. Het is dus aan te raden verschuivingen in content en andere elementen tot een minimum te beperken)
- FID: First Input Delay (jouw website rankt het beste wanneer je website vrijwel meteen – binnen 100ms – reageert op interacties door de gebruiker)
Deze zogenaamde Core Web Vitals zijn belangrijk om hoger in de zoekmachine te komen, maar ook om gebruikers een betere ervaring te geven op jouw website. Wil jij weten hoe je op het gebied van Core Web Vitals presteert? Ga dan in Google Search Console naar het keuzemenu aan de linkerkant en klik onder het kopje Optimalisaties op Site-vitaliteit. Let wel op: heb je weinig sitebezoek (of is jouw site nog maar kort gelinkt aan Search Console) dan krijg je deze data niet te zien.
Snap jij geen bal van websitetechniek? Of heb je geen tijd of zin om je daarin te verdiepen? Maak je geen zorgen. Jouw webbouwer kan je helpen. En als dat niet lukt, stuur me gerust een bericht of bel me op. Ik help je graag op weg om hoger in de rankings te komen.
Stap 2. Verbeter de gebruiksvriendelijkheid van je webpagina’s
Een usability check is dé manier om te ontdekken hoe gebruiksvriendelijk jouw website is. Dat doe je door het gedrag van jouw websitebezoekers te analyseren en waar nodig te kwantificeren. De makkelijkste en snelste manier om dat te doen, is door in Google Analytics te kijken. Daar vind je een handig overzicht van hoe mensen op jouw website navigeren. Het is hierbij belangrijk om te letten op onder andere de volgende zaken:
- Hoe lang blijven mensen op jouw webpagina’s voordat ze weer vertrekken?
- Hoe hoog is het bouncepercentage van jouw websitebezoekers?
- Hoeveel pagina’s bezoeken jouw gebruikers per sessie?
- Hoeveel procent van de gebruikers keert een tweede of derde maal terug naar jouw website?
- Welke landingspagina’s worden het beste bezocht, en welke pagina’s converteren het beste?
- Welke pagina’s doen het niet goed, terwijl die wel belangrijk voor je zijn?
- Hoe is het gesteld met de snelheid van je website?
Heb je je onderzoek in Google Analytics voltooid? Noteer dan welke pagina’s niet naar behoren presteren. Plaats deze pagina’s vervolgens in een gratis tool genaamd Hotjar. Daar kun je een zogenaamde heatmap en recording op je pagina’s plaatsen. Hiermee wordt het zoekgedrag van jouw websitegebruikers opgenomen, zodat je dit later kunt terugkijken en analyseren.
Let op: je kunt een soortgelijk onderzoek ook verrichten met Google Tag Manager, maar als je niet zo technisch bent, werkt Hotjar fijner.
De heatmaps en recordings van Hotjar zijn de ultieme manier om te ontdekken waar gebruikers afhaken, hoever ze naar beneden scrollen (of juist niet) en wat het doorklikpercentage is van links en call-to-actions op je pagina. Op basis van deze informatie kun je de pagina’s optimaliseren, zodat ze gebruiksvriendelijker worden en beter converteren. Het resultaat: je scoort hoger in Google én je websitebezoekers hebben een positievere ervaring op je website.
Stap 3. Voorzie je website van Expertise-, Authority- en Trust-pagina’s (EAT / EEAT)
Klinkt ingewikkeld, maar is het gelukkig niet. Expertise-, Authority- en Trust-pagina’s – ook wel EAT-pagina’s genoemd – zijn webpagina’s die websitebezoekers transparantie bieden over je bedrijf, je NAW-gegevens, je privacyverklaring en meer. Wil je zeker weten dat jouw website over Expertise, Authority en Trust beschikt? Zorg dan dat de volgende pagina’s in elk geval op orde zijn:
- Over Ons
- Team
- Privacy Policy
- Cookieverklaring
- Contactpagina
- Algemene Voorwaarden
Let op: je doet dit niet alleen voor je klanten, maar ook voor Google zelf. Zoekmachines houden namelijk van transparantie. Kortom: met sterke EAT-pagina’s kun je zeker hoger op de resultatenpagina van Google komen.
Stap 4. Help je zoekmachine een handje met een dynamische XML-sitemap
Ik hoor je denken: wéér zo’n technisch verhaal. Wanneer gaat die gast ’t eindelijk hebben over het schrijven van SEO-teksten? Nog heel even geduld… SEO is namelijk veel meer dan het schrijven van teksten. Sterker nog: een sterke SEO-strategie begint bij een website met een feilloze techniek. De techniek van je website is namelijk een essentiële tool om beter te scoren in de zoekmachine.
Een belangrijk onderdeel van die techniek is een dynamische XML-sitemap. Zo’n sitemap kun je zien als een digitale landkaart waarmee je Google door je webpagina’s gidst. Een GPS dus. Hoe je zo’n dynamische XML-sitemap maakt en integreert, kun je het beste aan je webbouwer vragen. Toch zelf proberen? Dat kan onder andere op xmlsitemapgenerator.org.
Stap 5. Vraag je webbouwer om structured data in de code van je website te plaatsen
Ik zal je de hoofdpijn besparen van een technische uitleg over structured data. In plaats daarvan houd ik het simpel: structured data zijn stukjes code waarmee je duiding geeft aan de content op je website. Dankzij structured data kan Google eenvoudiger filteren of en in hoeverre jouw webpagina’s een antwoord bieden op de zoekintentie van zoekmachinegebruikers.
Door structured data in de code van jouw website aan te brengen, kun je Google als het ware ‘leren’ wat de content op jouw site betekent. Zo kun je met structured data aangeven hoe Google bepaalde teksten moet interpreteren. Dit is toepasbaar op FAQ’s, adresgegevens, webshopproducten, recepten, evenementen en noem het maar op.
Een bijkomend voordeel van structured data, is dat het je in staat stelt om rich snippets te genereren. Dit zorgt ervoor dat de zoekresultaten van jouw website in de zoekmachine van extra context worden voorzien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan productprijzen, reviewsterren en meer. Structured data is ook perfect om te ranken op Pagina 0. Dat zijn de zoekresultaten die Google toont zonder dat je daarvoor een website hoeft te openen. Vaak zijn dit FAQ’s. Twee voorbeelden van zo’n Pagina 0-ranking:
Structured data en rich snippets helpen jou om niet alleen hoger in Google te komen, maar ook een hoger doorklikpercentage te genereren. Wil je meer weten over deze onderwerpen? Je leest er alles over op Emerce. Doet het vakjargon van online marketeers jou daarentegen sidderen? Laat het hele structured-data-verhaal dan lekker over aan je webbouwer. Die weet er wel raad mee. En zo niet, roep gerust om hulp. 😉
Stap 6. Meld je bedrijf aan op directory-websites
Er zijn twee vormen van SEO: on-page en off-page. On-page SEO gaat om alle SEO die plaatsvindt op je website zelf. Off-page SEO daarentegen gaat om SEO die zich daarbuiten afspeelt. Denk hierbij aan:
- Links die van websites, fora of socialmediakanalen naar jouw website leiden, zoals Pinterest, Quora, Facebook, LinkedIn en Instagram
- De verwijzing naar jouw website vanaf directory-pagina’s zoals telefoonboek.nl, yelp.nl en openingstijden.nl
Voor hoger komen in Google is niet alleen on-page SEO belangrijk. Juist met off-page SEO kun je namelijk het verschil maken. De links die van externe sites en media naar jouw website leiden, zorgen bijvoorbeeld voor een hogere domeinautoriteit, waardoor je beter scoort in zoekmachines. We noemen dit ook wel linkbuilding.
Veel mensen denken dat linkbuilding lastig en tijdrovend is, maar laat je niets wijsmaken. Beginnen met linkbuilding is heel eenvoudig. Zolang jij regelmatig content op je website schrijft en dit deelt via social media, bouw je al aan relevante links. En als je dat ook nog eens aanvult met verwijzingen vanaf directory-websites, ben je al een heel eind op de goede weg om beter te presteren in de zoekmachine.
Directory-websites zijn pagina’s waarop je jouw bedrijfsgegevens kunt plaatsen en naar je website kunt linken. Dit kun je kosteloos doen op onder meer:
- telefoonboek.nl
- yelp.nl
- openingstijden.nl
- bedrijfstelefoongids.nl
- telefoongids.nl
- mkbservicedesk.nl
Het is gratis en het is zo gebeurd. Let we op dat je niet heel enthousiast tientallen externe links aanmaakt op dezelfde dag. Dat vindt Google mogelijk verdacht. Je kunt deze vorm van link building beter uitsmeren over een langere periode, zodat de links “natuurlijker” tot stand komen.
Let wel op: veel van deze directory links zijn no-follow-links, waardoor hun SEO-waarde minder hoog is. Dat maakt zo’n no-follow-links echter niet zinloos. Een gezonde combinatie van no-follow- en follow-links wordt door zoekmachines zelfs als positief ervaren. En een no-follow-link bevat een zogenaamde brand mention, wat heel waardevol is voor je eigen website. Dit goed bewaarde SEO-geheim gaat je namelijk helpen om hoger in de SERP te komen.
Deze vorm van linkbuilding kun je ook doortrekken naar andere platforms. Denk hierbij aan socialmediakanalen, online profielen, lokale websites zoals de site van je gemeente, VVE en de plaatselijke ondernemersvereniging, of online magazines over jouw vakgebied. Eenvoudige voorbeelden van websites van waaruit je naar jouw eigen site kunt linken:
- Quora
- Frankwatching
- Pexels
- Unsplash
- About.Me
Stap 7. Maak een profiel aan op Google Mijn Bedrijf
Een andere vorm van off-page SEO om je website hoger in Google te laten komen, is Google Mijn Bedrijf. Vooral voor je lokale vindbaarheid is dit een belangrijk medium. Zoals je misschien wel weet, word je Google Mijn Bedrijf-profiel vertoond wanneer mensen op jouw bedrijfsnaam zoeken. Zoek je op mijn naam, dan ziet dat er zo uit:
Google Mijn Bedrijf stelt je in staat lokaal beter vindbaar te worden, potentiële klanten in een oogopslag te informeren over je contactgegevens en openingstijden, en reviews te tonen van tevreden klanten.
Stap 8. Optimaliseer je bestaande SEO-teksten
Het is een olifantsdracht, maar we zijn bijna aangekomen bij tips over het daadwerkelijke schrijven van SEO-teksten. Voor het zover is, kijken we echter eerst naar de SEO-teksten die reeds op je website staan. Om hoger in Google te komen, is het namelijk belangrijk dat je deze optimaliseert alvorens je nieuwe SEO-teksten schrijft. Sterker nog: het optimaliseren van jouw bestaande webteksten is de snelste manier om hoger te scoren.
Zie hieronder de belangrijkste tips voor het optimaliseren van bestaande SEO-teksten:
1. Voorkom en verhelp keyword cannibalisation
Zorg dat je nooit met meerdere pagina’s op één en hetzelfde zoekwoord target. Daarmee kannibaliseer je jezelf in de zoekmachine. Google weet bovendien niet meer op welke pagina je het liefst wil ranken. Wil je deze keyword cannibalisation voorkomen of verhelpen? Voeg dan pagina’s die op hetzelfde zoekwoord ranken samen tot één pagina. je kunt hier de best presterende SEO-tekst voor gebruiken die reeds op het betreffende zoekwoord wordt gevonden in de zoekmachine.
2. Optimaliseer op keywords die nét niet hoog genoeg staan
Tijdens het optimaliseren van je bestaande SEO-teksten is het belangrijk dat je eerst kijkt op welke zoekwoorden je nét niet genoeg scoort. Het laaghangende fruit, als het ware. Heb jij bijvoorbeeld twee SEO-teksten waarbij je wel op pagina 1 in Google staat, maar bij de eerste 5 resultaten? Dan zijn dat de teksten die je als eerste moet optimaliseren. Van plek 8 naar plek 3 levert je namelijk zo een vertienvoudiging op in clicks. Als je zeker wil weten dat jouw optimalisaties zinvol zijn, kijk dan wat je concurrenten in de top 5 beter doen dan jij en neem daar een voorbeeld aan.
3. Controleer of het zoekwoord op de juiste plek staat in je tekst
De tijd van keyword stuffing ligt gelukkig achter ons. Vandaag de dag is het belangrijk dat je zoekwoorden op een natuurlijke manier in je tekst integreert. Dat neemt echter niet weg dat je de keywords waarop je wilt ranken, in de tekst moet plaatsen. Om te voorkomen dat je dit te vaak doet of dat dit op onnatuurlijke wijze gebeurt, raad ik je aan de aanwezigheid van de keywords te beperken tot deze plekken in de tekst:
- Titel
- Inleidende tekst
- Eerste kop
- Een- of tweemaal in het middenstuk
- Laatste alinea
Zorg dat je keyword aanwezig is in de tekst, maar overdrijf het niet. Sommige SEO-specialisten noemen percentages om aan te duiden hoe vaak je een zoekwoord moet gebruiken, maar ik houd het bij deze simpele tip: zorg dat het natuurlijk aanvoelt. Voor mij werkt dit perfect om hoger in zoekmachines te komen.
Goed om te weten: het wordt steeds minder belangrijk hoe vaak en waar je een keyword plaatst. Er zijn zelfs webteksten die uitstekend ranken op een keyword dat niet eens in de tekst voorkomt.
4. Voeg LSI-zoekwoorden toe om de relevantie van je tekst te verhogen
LSI staat voor “Latent Semantic Indexing” en is een vakterm voor een zoekwoord dat gerelateerd is aan het keyword waarop je wilt ranken. Het gaat dus niet om een synoniem, maar om een woord dat sterk verwant is aan je eigenlijke zoekwoord. Voorbeelden van LSI-zoekwoorden:
- Autoverzekering > schadevrije jaren > allrisk > inzittenden
- Hypotheek > starterslening > NHG > makelaar > hypotheekadvies
- Omzetbelasting > BTW-aangifte > Betalingsachterstand
- Fysiotherapie > dry needling > stijve nek > spiermassage
- Woning verbouwen > renovatie > aannemer > dakkapel
- Hardlopen > cardio > stappenteller > marathon
Enfin, je begrijpt het idee. LSI-keywords zijn belangrijk omdat je hiermee aan Google laat zien dat jouw tekst niet alleen over het zoekwoord zelf gaat, maar ook over zaken die daaraan gerelateerd zijn. Het biedt, kortom, de garantie dat jij een tekst hebt geschreven met een hoge relevantie en informatiedichtheid.
5. Werp een kritische blik op je meta-omschrijving, titel, CtA, links en multimedia
Nodigt jouw meta-omschrijving uit om door te klikken? Is jouw titel activerend genoeg? Gebruik je een relevante call-to-action? Beschik je over een marketingfunnel en staat die goed ingesteld? Staan er interne en externe links op je pagina? Beschikt je pagina over rich media en multimedia in het algemeen? Zijn je afbeeldingen gecomprimeerd, zodat de laadtijd van je pagina niet vertraagd wordt? Het zijn stuk voor stuk belangrijke zaken om hoger in Google te scoren. Dit soort optimalisaties kosten 5 á 10 minuutjes maar kunnen een wereld van verschil maken. Doen dus!
Let op: Google kiest er steeds vaker voor om zelf een metatitel en meta-omschrijving te kiezen, ongeacht wat je zelf in je CMS invult. Je kunt er dus ook voor kiezen om beide leeg te laten en Google zijn werk te laten doen. De metagegevens worden dan door Google aangepast aan de zoekintentie van de gebruiker.
6. Laat je geoptimaliseerde pagina versneld indexeren met Google Search Console
In Google Search Console kun je in één minuutje een verzoek tot fetching doen. Daarmee vraag je Google om jouw geoptimaliseerde versneld te indexeren in de zoekmachine. Heel simpel en ook heel belangrijk. Doe je dit niet, dan kan het weken duren voor je pagina opnieuw wordt geïndexeerd. En dat is zonde van al je inspanningen.
Zo’n fetchingverzoek is heel eenvoudig om te doen: je plakt de URL van je webpagina bovenaan in de URL-balk van Google Search Console. Vervolgens druk je op Enter en verschijnt er een menuutje waarin je Google Search Console met een klik op de knop kunt vragen of die de pagina opnieuw wil indexeren. Zie hier hoe dat werkt:
Stap 9. Verricht zoekwoordonderzoek om nieuwe kansen te ontdekken
Om te scoren op de juiste zoekwoorden moet je eerst een gedegen zoekwoordonderzoek verrichten. Dat begint met een eenvoudig onderzoekje in de Google Keyword Planner.
Belangrijk is dat je niet op zoek gaat naar algemene zoekwoorden (short tail), maar naar specifieke zoekwoorden (long tail). Bij een zogenaamd long tail-zoekwoord komt duidelijk de intentie van de gebruiker naar voren. Bijvoorbeeld “nestje dwergpoedels omgeving Groningen”. Met zo’n zoekopdracht begrijpt Google meteen waar iemand naar op zoek is, en is het voor de zoekmachine eenvoudig om het beste zoekresultaat bovenaan de SERP te plaatsen.
Bij een short tail-zoekwoord is dit niet het geval. Want als iemand op “dwergpoedel” zoekt, kan dat van alles betekenen. Misschien zoekt een meisje een foto van zo’n poedel voor een werkstuk op school. Of zit een man met liefdesverdriet en een kop chocomelk in zijn hand naar foto’s van dwergpoedels te kijken om zichzelf te troosten. Kortom: een algemeen zoekwoord zegt niets over de zoekintentie van de gebruiker en is dus lastig om op te ranken. Kies daarom liever voor een long tail-zoekwoord, dan kom je het snelst hoger in Google en boek je het meeste succes met SEO.
Kies 10 tot 15 zoekwoorden uit met een heldere zoekintentie
Het is dus de bedoeling dat je in de Google Keyword Planner zoekt naar specifieke zoekwoorden waaruit duidelijk naar voren komt wat de zoekintentie is van de gebruiker. Heb je die zoekwoorden gevonden? Dan zijn twee zaken belangrijk:
Wat is het zoekvolume per maand?
Heeft een zoekwoord amper of geen zoekvolume? Dan is het veelal zinloos om er een SEO-tekst over te schrijven. (Een uitzondering hierop zijn zeer specifieke vaktermen. Stel dat er maandelijks tien mensen zoeken op “ballastwatermanagementsysteem voor machinekamers”, dan zijn dat waarschijnlijk tien mensen die in de scheepvaartindustrie werken en zo’n systeem nodig hebben. Kortom: superrelevant en de moeite waard om een pagina over te schrijven!)
Wat is het concurrentieniveau?
Heb je een geweldig zoekwoord te pakken, maar zie jij in de Keyword Planner dat er hoge concurrentie is? Haak dan niet meteen af. Kijk eerst wie die concurrenten zijn en met welke pagina’s zij hoger scoren dan jij. Dat kan heel simpel door het betreffende zoekwoord te googelen. Zie jij dat grote en belangrijke websites hierop ranken? Dan kun je beter een ander zoekwoord kiezen. Maar zie jij dat je concurrenten niet indrukwekkend zijn of over matige SEO-teksten beschikken? Dan zou ik zeggen: go for it!
Leer de zoekintentie van je gebruiker beter kennen op basis van gerelateerd zoekgedrag (en pas je uiteindelijke SEO-tekst hierop aan)
Je hebt nu een lijst van 10 á 15 long tail-zoekwoorden verzameld waarmee je een goede kans maakt in de zoekmachine. Maar daarmee ben je er nog niet. Het is nu zaak om de zoekintentie achter deze zoekwoorden te ontrafelen, zodat je daar je uiteindelijke SEO-tekst op kunt baseren. Zoals je weet draait namelijk alles om het bevredigen van de zoekintentie en behoefte van jouw websitebezoeker. Hoe beter jouw SEO-tekst het antwoord biedt op de zoekvraag van de gebruiker, hoe groter de kans dat je hoger in Google scoort dan je concurrenten. Om meer te weten te komen over de zoekintentie van jouw beoogde doelgroep, kun je gebruik maken van een gratis tool voor genaamd Answer The Public.
De werking van deze tool is heel eenvoudig. Je typt het zoekwoord in waarover je meer wilt weten en klikt op de taal en locatie die voor jouw ranking belangrijk zijn. Vervolgens geeft Answer The Public jou een overzicht van zoekwoorden op basis van:
- Vragende principes (wanneer is een dwergpoedel volgroeid?)
- Beschrijvende principes (ervaringen met dwergpoedel pup)
- Vergelijkende principes (wat is het verschil tussen een dwergpoedel en een toypoedel?
- Alfabetisch overzicht (een alfabetische lijst met gerelateerde zoekwoorden)
Zorg er idealiter voor dat je SEO-tekst gebaseerd is op meerdere gerelateerde zoekwoorden. Door een uitgebreide SEO-tekst te schrijven waarin je je richt op een cluster van gerelateerde zoekwoorden, is de kans groot dat je hiermee goed gaat scoren op meerdere gerelateerde keywords.
Stap 10. Ontwikkel jouw ultieme SEO-actieplan
Je hebt de techniek van je website geoptimaliseerd, diverse externe links geplaatst, bestaande SEO-teksten verbeterd én een grondig zoekwoordonderzoek gedaan. Dan is het nu eindelijk tijd voor het SEO-actieplan waarmee je de komende maanden hoger in google gaat scoren.
Ontwikkel een interne linkstructuur met een SEO-spinnenweb
Voordat we starten met schrijven, gaan we eerst tekenen. En dat doen we bij voorkeur op een A3-vel. Op dit papier ga je een zogenaamd SEO-spinnenweb maken. Middenin het spinnenweb noteer je enkele belangrijke zoekwoordclusters. In de periferie eromheen plaats je de keywords die daartoe behoren. En vervolgens koppel je die middels getekende lijntjes aan elkaar.
Elk lijntje dat van en naar een zoekwoord leidt, wordt een interne link op jouw pagina. Op die manier laat jij aan Google weten welke pagina’s bij elkaar horen. Ook geef je jouw websitebezoekers hiermee de kans om moeiteloos door jouw website te navigeren. Zo’n SEO-spinnenweg is erg belangrijk om in kaart te brengen met welke zoekwoorden jij organisch hoger in Google wilt scoren en hoe je de webpagina’s die bij deze zoekwoorden horen, met links aan elkaar gaat verbinden op jouw website.
Zorg dat jouw SEO-plan bestaat uit belangrijke en minder belangrijke pagina’s. Deze zijn namelijk beide belangrijk om hoger te scoren en kunnen elkaar hierin versterken. De belangrijke pagina’s – longreads met een hoog zoekvolume – noemen we ook wel ‘cornerstone content’. Dit zijn de pilaren van jouw SEO-strategie. Aan jou de taak om ervoor te zorgen dat mensen vanuit deze pilaarpagina’s middels interne links kunnen uitwaaieren over je website. En niet te vergeten: zorg ook dat er vanuit minder belangrijke pagina’s naar deze cornerstone content wordt terug gelinkt.
Tip: zorg ervoor dat jouw clusters niet meer dan drie lagen diep gaan. De bovenste laag is je cornerstone content, ook wel je pillar content genoemd. Dit is vaak een longread met een vrij generieke en informatieve inhoud. De laag daaronder is al iets specifieker en gaat dieper in op de materie. En de onderste laag is meestal een zeer specifieke pagina met een meer salesgerichte toon. Een voorbeeld van zo’n cluster is als volgt:
Cluster: hondentuigjes
- Bovenste laag: hondentuigjes kopen
- Middelste laag: hondentuigjes per hondenras
- Onderste laag: hondentuigjes voor dwergpoedels
Heb jij je SEO-spinnenweb af? Dan weet je precies welke clusters je wilt gebruiken, welke zoekwoorden er tot die clusters behoren en welke SEO-pagina’s je uiteindelijk aan elkaar wilt linken. Kortom: dan is jouw meesterplan om hoger in Google te komen bijna voltooid.
Stap 11. Maak je resultaten meetbaar (maar verlies je niet in details)
Een belangrijk onderdeel van SEO is het meetbaar maken van je resultaten. Zorg daarom dat je Google Analytics goed is ingesteld, dat je conversiedoelen aanmaakt in Google Tag Manager en dat je de ranking van je zoekwoorden in de gaten houdt met Google Search Console of een van de vele tools die daarvoor beschikbaar zijn. Ik gebruik het liefst SE Ranking, maar ook Ahrefs, Moz en Semrush zijn uitstekende SEO-tools.
Ik ken marketeers die zweren bij het meten van elke detail en elke micro-conversie. Onwijs gaaf natuurlijk, maar het kost ook heel veel tijd. Daarom raad ik je aan het lekker simpel te houden:
- Zorg dat je conversies goed staan ingesteld
- Blijf op de hoogte van de prestaties van je zoekwoorden
- Controleer maandelijks of je website technisch up-to-date is
- Onderwerp je belangrijkste EO-pagina’s regelmatig aan een gebruikersanalyse in Hotjar
Stap 12. Schrijf wekelijks nieuwe SEO-teksten en verover de zoekmachine
En dan is het tijd voor het allerbelangrijkst wat je moet doen om hoger in Google te komen: het schrijven van SEO-teksten. Je neemt plaats achter je laptop en bent er helemaal klaar voor. Dit wordt jouw jaar. Dit jaar ga jij de SERP veroveren.
Wil jij de allerbeste SEO-teksten schrijven in jouw vakgebied? Zorg dan dat je teksten aan de volgende eisen voldoen:
- Houd bij het schrijven van de tekst de zoekintentie van de gebruiker in het achterhoofd
- Formuleer een helder en eenvoudig antwoord op het Hoe, Wat en Waarom
- Schrijf geen langdradige inleidingen, maar kom meteen to the point
- Formuleer een titel activeert en nieuwsgierig maakt (5 valkuilen die je moet vermijden als je een dwergpoedel koopt)
- Bedenk een meta-omschrijving die uitnodigt om erop te klikken
- Help je websitebezoeker navigeren met een overzichtelijke permalinkstructuur
- Maak gebruik van overzichtelijke kopteksten, alinea’s, LSI-zoekwoorden en synoniemen
- Zorg dat je SEO-tekst lang genoeg is (bij voorkeur 1.000 woorden of meer, met 300 woorden als absoluut minimum)
- Pas je zoekwoordstrategie aan op het gebruik van semantisch zoeken/voice search; mensen gebruiken steeds vaker gesproken volzinnen als zoekopdracht
- Lees mijn gratis ebook over bloggen om meer te weten te komen over de structuur van een krachtig webartikel
- Voorzie je SEO-tekst van gecomprimeerde afbeeldingen die kleiner zijn dan 0.5 mb (je kunt afbeeldingen kleiner maken in bijvoorbeeld Photopea, CompressJPEG en TinyPNG)
- Geef je afbeeldingen een relevante alt-omschrijving, zodat je ook in Google Afbeeldingen zichtbaar wordt. Een alt-omschrijving helpt tevens mensen met een visuele beperking om te begrijpen wat er op de afbeelding staat
- Integreer zo mogelijk ook andere multimedia op je SEO-pagina, zoals relevante embedded video’s, animaties of infographics
- Plaats converterende call-to-actions in je SEO-tekst, bijvoorbeeld in de vorm van een contactbutton of een nieuwsbriefinschrijving
- Integreer interne links in je tekst op basis van het SEO-spinnenweb dat je hebt gemaakt
- Plaats tevens relevante outbound links naar betrouwbare pagina’s (als je schrijft over dwergpoedels, kan het slim zijn om te linken naar een officiële website van poedelfokkers, of naar een Wikipedia-pagina over deze hondensoort)
- Publiceer je pagina en verstuur een verzoek voor versnelde indexering in Google Search Console
- Controleer je teksten op de meest gemaakte taalfouten en verbeter deze voordat je de tekst publiceert
Stap 13. Kies je KPI’s en analyseer elke maand je resultaten
En dan zijn we bij de allerlaatste stap aanbeland! En dat is het sturen op de juiste KPI’s. Oftewel: welke indicatoren bepalen het succes van je SEO-strategie? Hoe meet je die indicatoren? En hoe stuur je daarop? Ik raad je aan in elk geval op de volgende KPI’s te sturen:
- Jouw positie in de zoekresultaten van Google (en eventuele verschuivingen daarin)
- De resultaten van je belangrijkste concurrenten (en welke learnings je daaruit kunt halen)
- Het aantal bezoekers dat vanuit de zoekmachine op jouw landingspagina’s terechtkomt
- De manier waarop organische bezoekers op jouw website navigeren (gebruik hiervoor Hotjar en Google Analytics)
- De conversies die al dan niet voortkomen uit jouw SEO-pagina’s
- De actuele waarde van jouw teksten in relatie tot de ontwikkelingen in jouw vakgebied
Ik raad je aan om elke maand te onderzoeken hoe het ervoor staat met je resultaten. In het begin zie je wellicht niet veel gebeuren; het kan maanden duren voor je SEO-teksten goed ranken. Maar als je consistent aan je SEO-actieplan blijft werken, komen die resultaten vanzelf.
Hoger in Google komen? Doorloop de SEO-checklist of vraag een gratis adviesgesprek aan
Wil jij hoger in Google komen, maar begint jouw hoofd te tollen van al die SEO-termen? Dan help ik je graag een eindje op weg. En ook als je jouw SEO geheel wil uitbesteden, sta ik met plezier voor je klaar. Een adviesgesprek is helemaal gratis, dus voel je vrij om contact met me op te nemen. Ik vertel je graag over de beste strategie om hoger in Google te komen.