SEO-copywriting: in 7 stappen naar succes

Bovenaan staan in de zoekmachine? Dan is het belangrijk dat de copywriting op jouw website geschikt is voor SEO. In dit artikel leg ik je uit hoe ook jij in een paar eenvoudige stappen een volwaardig SEO-copywriter wordt.

Het ultieme stappenplan voor SEO-copywriting

Veel marketeers zijn prima copywriters, maar missen de kennis van zoekmachineoptimalisatie. Het resultaat: ze schrijven prachtige en waardevolle teksten, maar zijn amper vindbaar in Google. Dat heeft met de kwaliteit van de tekst niets te maken. Die is vaak uitstekend. Waar het wél mee te maken heeft, is dat de webteksten niet geoptimaliseerd zijn voor SEO. Oftewel: de teksten zijn niet op zodanige wijze ingericht dat de algoritmes van Google er waarde in zien.

Vrouw schrijft in notitieblokje

1. Start altijd met een zoekwoordonderzoek

Voordat je een blog of webtekst schrijft, is het belangrijk dat je één of meerdere zoekwoorden kiest waar de tekst om draait. Die zoekwoorden vormen de ruggengraat van jouw tekst omdat ze Google vertellen waar jouw tekst over gaat. Op die manier kan Google eenvoudig bepalen op welke zoekvraag jouw tekst een antwoord biedt.

Wanneer je een zoekopdracht intypt, zal Google altijd de pagina’s tonen die het beste aansluiten bij jouw zoekintentie. Probeer het maar eens. Je komt vrijwel nooit een zoekresultaat tegen dat geen antwoord probeert te bieden op jouw vraag.

Wanneer jij zoekwoorden kiest voor je tekst, is het belangrijk dat je met twee zaken rekening houdt: het zoekvolume en de zoekintentie.

Zoekvolume: hoe bereken je het en waarom is het belangrijk?

Laten we starten met zoekvolume. Je kunt nog zulke goede zoekwoorden bedenken, maar als er geen zoekvolume op zit, heeft het geen zin om erover te schrijven. Als niemand erop zoekt, komt er immers ook geen sitebezoek uit voort. Het is daarom belangrijk om allereerst te kijken naar het aantal keren dat mensen per maand op een bepaald zoekwoord zoeken.

De beste manier om het zoekvolume van zoekwoorden te bepalen, is door de Google Keyword Planner te raadplegen. Via deze online tool kun je precies zien hoe vaak mensen op een bepaald zoekwoord zoeken en hoe hoog de concurrentie op dat zoekwoord is. Het fijne aan de Google Keyword Planner is dat je niet alleen zelfstandig op zoekwoorden kunt zoeken, maar dat je tevens de URL van je website (of die van een concurrent) kunt intypen en dat Google meteen laat zien welke zoekwoorden relevant zijn.

Let wel op: om de Google Keyword Planner te gebruiken, heb je wel een Google Ads-account voor nodig. Wil je weten hoe dat in zijn werk gaat? Dan mag je me altijd contacteren.

Zoekintentie: wat is het en hoe bepaal je het?

Er zijn zoekwoorden die niets zinnigs zeggen over de intentie waarmee mensen ze intypen in Google. Stel dat iemand in de zoekmachine intypt: paard. Dan kan dat wel honderd dingen betekenen. Wil diegene een foto van een paard? Wil diegene een paard kopen? Wil diegene meer informatie over paardrijden?

Kortom: het zoekwoord ‘paard’ is zo generiek dat het geen geschikt zoekwoord is voor SEO. Het zegt namelijk niets zegt over de zoekintentie van de gebruiker. ekwoord ‘paard’ is daardoor geen geschikt zoekwoord voor SEO.

Kijk dus altijd naar zoekwoorden waar een duidelijke zoekintentie uit naar voren komt. Dit zijn meestal long tail-zoekwoorden, zoals dat met een moeilijk woord heet. In plaats van ‘paard’ kun je dus beter een specifieker zoekwoord kiezen zoals: ‘wat kost de verzorging van een paard’ of ‘diervriendelijk bitje voor paard’. Uit deze zoekwoorden komt namelijk wél naar voren wat de zoekintentie is van de gebruiker.

Enkele andere zoekwoorden met een duidelijke zoekintentie:

  • Veiligste auto van dit moment
  • Zonnepanelen terugverdienen
  • Kosten pvc-vloer per m2
  • Goedkoop wonen in de Randstad
  • Kunststof of aluminium tuindeuren
  • Is brood gezond of ongezond
  • Makkelijkst op te voeden hond

Een goede manier om de zoekintentie van jouw potentiële klanten te achterhalen, is door gebruik te maken van een tool genaamd Answer The Public. Deze tool werkt heel simpel. Je typt bijvoorbeeld in “verzorging paard” en klikt op het juiste land en de juiste taal. Answer The Public gaat vervolgens voor jou aan de slag en maakt een uitdraai van alle mogelijke zoekwoorden die hiermee te maken hebben. Dat doet Answer The Public op basis van vier principes:

  1. Vragen (hoe verzorg ik mijn paard?)
  2. Beschrijvingen (tips voor verzorging paard)
  3. Vergelijkingen (paard zelf verzorgen of aan manege overlaten?)
  4. Op alfabet (een alfabetisch overzicht van gerelateerde zoekwoorden)

2. Kies voor een activerende titel en heading

Jij doet het, ik doe het, iedereen doet het: klikken op het zoekresultaat met de titel die je het meeste aanspreekt. Het komt niet voor niets regelmatig voor dat een pagina die op plek 3 staat in Google meer klikken krijgt dan een pagina die op plek 1 staat. Dit doorklikpercentage noemen we ook wel CTR (click through rate).

Ik raad mijn klanten altijd aan: mik op een top 3-positie in Google en zorg dat jij over een titel en heading beschikt die activeert, nieuwsgierig maakt en uitnodigt om verder te lezen. Enkele gouden tips voor het bedenken van goede titels:

  • Zorg dat je zoekwoord prominent in de titel voorkomt
  • Laat uit de titel duidelijk naar voren komen dat jouw tekst het antwoord biedt op de zoekvraag van de gebruiker
  • Maak je titel kort genoeg om geheel leesbaar te zijn (tussen de 50 en 70 karakters is een goede richtlijn, maar mik liever op 60)
  • Zorg dat jouw titel de gebruiker verleidt om erop te klikken
vrouw met pinpas doet aankoop op laptop

Heb je geen inspiratie om een goede titel te kiezen? Kies dan een van de onderstaande thema’s voor je titel en heading:

Titel met vraag

  • Heeft jouw paard al een diervriendelijke bitje?
  • Hoeveel geld bespaar jij met zonnepanelen? Bereken het hier

Titel met oproep

  • Download nu het gratis ebook over moestuinieren
  • Bekijk hier na hoeveel jaar je zonnepanelen terugverdient

Titel met uitleg

  • 5 tips om hoger te scoren in de zoekmachine
  • 7 redenen om een socialmedia-pauze in te lassen

Titel die nieuwsgierig maakt

  • Met deze simpele lifehack bespaar je 100 euro per maand
  • Waarom barefoot running dé revolutie is onder topatleten

3. Start je tekst met een concrete belofte (en kom zo snel mogelijk ter zake)

Mensen worden steeds kritischer wanneer ze een antwoord zoeken op hun zoekvraag. Een beproefde manier om je lezer meteen te verliezen nadat hij jouw website bezoekt, is door een langdradige inleiding te schrijven. Mijn tip: laat die inleiding lekker achterwege en kom meteen ter zake.

Mensen willen een antwoord op hun vraag, dus wees concreet, beloof meteen in de inleiding wat je te bieden hebt en los die belofte in door een ijzersterke tekst te schrijven die de lezer een helder antwoord biedt.

Kijk maar eens naar de inleiding van dit artikel. Slechts twee zinnetjes en je weet meteen waar het artikel over gaat, wat je ervan kunt verwachten en welke antwoorden je gaat vinden.

4. Schrijf je tekst met behulp van mijn gratis ebook “Bloggen als een copywriter”

Een goede tekst – ongeacht of dit een blog, essay of onderzoeksrapport is – is altijd opgebouwd volgens hetzelfde principe:

  1. Een activerende titel
  2. Een inleiding met een heldere belofte
  3. Een middenstuk waarin je alle uitleg biedt die nodig is
  4. Een conclusie waarin de belofte uit de inleiding wordt ingelost

Wil jij weten hoe jij online teksten schrijf als een echte copywriter? Download dan mijn gratis ebook “Bloggen als een copywriter” en leer de fijne kneepjes van professioneel tekstschrijven.

ebook arie vogelaar "bloggen als een copywriter"

5. Voorzie je tekst van relevante interne en externe links

SEO gaat veel verder dan goed schrijven en de juiste zoekwoorden kiezen. Er zijn ook allerlei technische aspecten waar je rekening mee moet houden. Een van die aspecten is het plaatsen van linkjes. Er zijn twee soorten links te onderscheiden, waarover ik hieronder meer zal vertellen.

Interne links: hoe het werkt en waarom het belangrijk is

Een interne link is, heel simpelweg, een link van de ene pagina van je website naar de andere pagina van je website. Ik linkte hierboven bijvoorbeeld naar mijn gratis ebook. En ik link in dit blog ook met regelmaat naar andere blogs en pagina’s op mijn website.

Deze interne links zijn belangrijk omdat ze Google vertellen hoe de content op je website aan elkaar gerelateerd is. Ook voor de lezer van je tekst is het prettig dat hij of zij weet waar hij naartoe kan navigeren voor meer informatie, voor het downloaden van een ebook, voor het opnemen van contact en voor het leren kennen van jouw bedrijf of je dienstverlening.

Mijn tip: plaats nooit teveel interne links op een pagina. En kies altijd voor links die nuttig en relevant zijn. Schrijf jij een blog over de verzorging van paarden, link dan gerust naar een ander blog waarin je dieper in gaat op de voeding van je paard. Of op de verzorging na een lange rit. Kortom: zorg dat je diverse pagina’s op je blog aan elkaar verbindt, zodat zij elkaar versterken en aanvullen.

Externe links: waarom linken naar externe informatie belangrijk is

Onder journalisten is het een bekend motto: write what you know best, link to the rest. Soms is het dan ook beter om naar een externe website te linken voor informatie. Ben jij er bijvoorbeeld van overtuigd dat bitloos paardrijden belangrijk is voor de gezondheid van paarden? Dan is het heel nuttig een externe link te plaatsen naar een onderzoek hierover. Ik gebruik zelf regelmatig externe links naar websites die ik vertrouw, zoals Wikipedia of Nu.nl.

Let op: zorg er bij een externe link voor dat de link zich opent in een nieuw tabblad. Op die manier voorkom je dat mensen je website verlaten en niet meer terugkeren.

6. Plaats relevante multimedia in je tekst (en comprimeer je afbeeldingen!)

Een grote lap tekst zonder afbeeldingen, video’s, infographics of andere multimedia is doorgaans niet prettig om te lezen. Mensen zullen bij het zien van één grote lap tekst dan ook vaker afhaken en je website verlaten. Het is daarom belangrijk dat je je tekst niet alleen opdeelt in paragrafen en tussenkoppen, maar dat je ook diverse media plaatst. Dit is goed voor de leesbaarheid, de sfeer, maar ook de inhoud van je pagina. Een relevante afbeelding, video of infographic kan immers belangrijke aanvullende informatie bieden, of informatie op overzichtelijke wijze weergeven.

professionals in een brainstorm

Let wel goed op dat je afbeeldingen op je website comprimeert tot ze kleiner zijn dan 1mb (en liefst nog veel kleiner dan dat). Doe je dat niet, dan word je website traag. Dat is slecht voor SEO en dus ook voor je positie in Google. Je kunt afbeeldingen comprimeren met compressjpeg.com en tinypng.com, maar ook met Photoshop of een gratis alternatief zoals photopea.com.

7. Voorzie je tekst van een call-to-action om de lezer aan je te binden

Meer websitebezoek heeft weinig zin als je lezers niet converteren. Zorg er dus voor dat je tekst oproept tot actie bij je lezer. Toon hen buttons naar je webshop, vraag hen contact op te nemen, bied hen een ebook aan in ruil voor hun e-mailadres of zoek naar andere manieren om leads en sales te genereren.

Ook als een SEO-tekst informatief is in plaats van salesgericht, is het belangrijk dat je je lezers op een of andere manier funnelt. Vind je het moeilijk hoe jij met je tekst leads kunt genereren? Lees dan hieronder enkele tips voor leadgeneratie:

  • Download mijn gratis ebook
  • Vraag een kosteloos adviesgesprek aan
  • Bekijk de kortingen in de webshop
  • Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Vraag nu de brochure aan per post
  • Blijf als eerste op de hoogte via Instagram

Copywriting voor SEO: zelf doen of toch uitbesteden?

Arie Vogelaar van Vogelaar Communicatie
Dit ben ik. Ik bied graag een luisterend oor. 😉

Ik hoop dat de tips in dit blog je de nodige handvaten bieden om jouw copywriting SEO-proof te maken. Zou je toch graag hulp willen? In de vorm van een SEO-advies of misschien wel het volledige uitbesteden van je SEO- en copywriting? Ik ga graag met je in gesprek over de mogelijkheden. Neem voor een afspraak contact op via onderstaande button.

Gratis adviesgesprek

Zoek jij een ervaren tekstschrijver, online marketeer of consultant die jou een stap vooruit helpt? Arie Vogelaar gaat graag vrijblijvend met jou in gesprek.