Om jouw vindbaarheid in de zoekmachine te vergroten, kun je niet zonder SEO. Een van de onderdelen van SEO – ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd – is het verhogen van de domeinautoriteit van je website. En daarvoor moet je aan de slag met linkbuilding. Op deze pagina lees je wat linkbuilding is, hoe het werkt en wat de beste manier is om hiermee aan de slag te gaan.
Wat is linkbuilding?
Linkbuilding is het creëren van links vanaf externe domeinen naar jouw eigen website, met als doel de domeinautoriteit van je website te verhogen. Het gaat hierbij om relevante backlinks die afkomstig zijn van betrouwbare en kwalitatief hoogstaande websites. Denk bijvoorbeeld aan links die naar jouw site leiden vanuit berichten op jouw socialmediaprofiel, gastblogs in vakbladen of een advertorial op een lokale nieuwspagina.
Waarom is linkbuilding belangrijk?
Voor Google is een externe link naar jouw website een belangrijk signaal dat jouw website belangrijk is en meerwaarde biedt aan de internetgebruiker. Hoe meer van deze relevante links jij weet te genereren, hoe hoger jouw domeinautoriteit wordt. Jouw domeinautoriteit is een cijfer van 1 tot 100 dat Google toekent aan jouw website om te bepalen hoe hoog deze mag scoren in de zoekresultaten van Google. Hoe hoger de domeinautoriteit die Google aan jouw website toekent, hoe groter de kans dat jij organisch goed vindbaar bent in de zoekmachine.
Als je SEO serieus neemt, kun je niet zonder linkbuilding. Het succes van SEO bestaat namelijk uit drie pijlers: content, websitetechniek en domeinautoriteit. Het is daarom verstandig om linkbuilding onderdeel te maken van je wekelijkse marketingwerkzaamheden.
Hoe vaak moet je links plaatsen?
Linkbuilding heeft tijd nodig om te groeien en het duurt dan ook een aantal maanden voordat je domeinautoriteit structureel hoger wordt. Zolang jij wekelijks nieuwe linkjes bouwt voor linkbuilding en ook nog eens regelmatig SEO-teksten schrijft en links vanuit je blog plaatst, wordt de domeinautoriteit en daarmee ook de vindbaarheid van je website echter vanzelf groter.
Wil jij serieus aan linkbuilding werken? Dan volstaat het om twee- tot driemaal per week een externe link naar jouw website te plaatsen. Om zeker te weten dat je hier consistent mee aan de slag gaat, raad ik je aan een linkbuildingkalender te maken. Daarin kun je heel eenvoudig noteren welke links je per week wil genereren.
Links kopen: doen of niet?
Over linkbuilding gaan veel verhalen rond. Zo hoor je nogal eens dat je het beste massaal externe links kunt kopen om in korte tijd je slag te slaan. Ik raad mijn klanten echter af om dat te doen. Niet alleen omdat dit je een penalty kan opleveren van Google, maar ook omdat het jou en je doelgroep weinig waarde oplevert. Je wil immers niet alleen goede links bouwen, maar je wil ook dat de manier waarop je die links bouwt van meerwaarde is voor jouw doelgroep. Denk daarbij bijvoorbeeld aan links vanuit gastblogs in vakbladen of via berichten op social media.
Ik adviseer daarom om op een natuurlijke manier aan je linkbuilding kunt werken. Dit kost je relatief weinig tijd en het levert je een structureel en blijvend resultaat op.
9 linkbuildingtips om vandaag mee te starten
Linkbuilding kan intimiderend overkomen, maar het is heel eenvoudig. Bekijk het overzicht hieronder voor een aantal slimme manieren om links te bouwen.
- Deel wekelijks blogs, testimonials of producten op jouw socialmedia-accounts. Denk bijvoorbeeld aan Facebook of LinkedIn.
- Maak een Pinterest-account aan en plaats hier wekelijks infographics, producten of quotes die relevant zijn voor jouw doelgroep.
- Maak een account aan op fotografiewebsites zoals Pexels, Unsplash, Flickr of Pixelbay en link vanuit hier naar je website. Let wel op: eventueel foto’s die je plaatst, mogen rechtenvrij door iedereen worden gebruikt.
- Publiceer maandelijks een gastblog of advertorial voor in een online vakblad of blog in jouw sector.
- Plaats regelmatig een persbericht op een lokale nieuwswebsite en vraag hen dit te delen op social media.
- Vraag een bevriende ondernemer om een shoutout vanuit zijn of haar blog of socialmediaprofiel.
- Reageer actief op blogs en fora en voorzie jouw reactie van een relevante link naar bijvoorbeeld een blog op jouw website. Let wel op dat je meerwaarde biedt en niet gaat spammen omwille van linkbuilding.
- Meld jouw business aan op Google Mijn Bedrijf en bouw aan een kwalitatief hoogstaand profiel.
- Plaats een link naar jouw bedrijf op directorywebsites zoals detelefoongids.nl en openingstijden.nl.
Scoren met linkbuilding? Ontwikkel een linkbuildingkalender
De beste manier om snel resultaat te behalen met linkbuilding, is door een linkbuildingkalender te ontwikkelen. Dit helpt je om consistent, gemotiveerd en georganiseerd te werken aan het verhogen van jouw domeinautoriteit. Ik help je graag met het bouwen van zo’n linkbuildingkalender, dat heb ik reeds voor tientallen klanten gedaan en dat heeft altijd succes opgeleverd. Vraag voor meer informatie een vrijblijvend adviesgesprek aan.
Benieuwd wat een online marketeer gemiddeld kost? En wil je weten hoeveel ik zelf per uur vraag? Lees dan ook het artikel over het uurtarief van een online marketeer.