Pakkende teksten voor website schrijven? Tips voor 2024!

Heb je een bedrijfswebsite en wil je meer online bezoekers bereiken? Dan heb je pakkende webteksten nodig. Maar hoe schrijf je een goede webtekst? Waar moet een tekst aan voldoen om goed te scoren in de zoekmachine? En hoe zorg je dat bezoekers via deze webteksten converteren? In dit blog vind je een stappenplan voor het schrijven van pakkende teksten voor op je website.

Wat wordt verstaan onder webteksten?

Een webtekst is de verzamelnaam voor alle soorten teksten die op je website staan. Dit kan gaan om productpagina’s, dienstenpagina’s, landingspagina’s en blogs. Hoewel het doel per webtekst kan verschillen, is het voor alle teksten op je website belangrijk dat ze goed scoren in Google. Om dit te bereiken, kun je gebruik maken van SEO. Dit is de afkorting van search engine optimization en wordt in het Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd.

Hoe schrijf je een goede webtekst?

Om een pakkende teksten te schrijven, moet je allereerst weten welk doel je webtekst heeft. Vervolgens is het belangrijk dat je de tekst op zo’n manier inricht dat je dat doel bereikt. Hoe je het doel van je webtekst bepaalt en hoe je de tekst hier vervolgens voor optimaliseert, ontdek je in de paragrafen hieronder.

1. Bepaal het doel van je webtekst

Voordat je start met content schrijven, moet je eerst bepalen welk doel je hiermee wilt bereiken. Wil je een tekst schrijven om aanvragen of sales te scoren? Of wil je jouw websitebezoekers liever informeren? Stel dat je een productpagina wilt schrijven over sportsokken, dan is de kans groot dat het genereren van verkopen je primaire doel is. Schrijf je een blog over de beste manieren om onkruid uit je tuin te verwijderen? Dan is deze tekst vooral bedoeld om lezers te informeren.

SEO-specialist achter typmachine

Om het doel van je tekst te bepalen, kun je jezelf de volgende vragen stellen:

In welke fase van de klantreis wil je je doelgroep bereiken?

Elke potentiële klant doorloopt een customer journey voordat ze een aankoop bij je verrichten. Een customer journey wordt ook wel een klantreis genoemd en is de spreekwoordelijke reis die klanten ondergaan voordat ze er klaar voor zijn om een dienst of product af te nemen. De customer journey bestaat grofweg uit drie fases:

  • Oriënteren
  • Overwegen
  • Beslissen
1. Oriënteren

De oriënterende fase is de eerste fase van de klantreis. In deze fase zijn klanten nog niet klaar om een aankoop te doen, maar oriënteren ze zich op de mogelijkheden. Om klanten in deze fase te bereiken, kun je je het beste richten op awareness. Hiermee wordt bedoeld dat je klanten bewust maakt van jouw dienst, merk of product.

2. Overwegen

Wanneer klanten je dienst, merk of product eenmaal kennen, komen ze in de overwegende fase terecht. In deze fase van de klantreis verdiepen ze zich in wat jij te bieden hebt en overwegen ze of dat bij hen past. In dit stadium twijfelen klanten vaak nog tussen verschillende aanbieders. Dit maakt het extra belangrijk dat jouw webteksten beter zijn (en beter scoren!) dan die van je concurrent.

3. Beslissen

Heeft de klant besloten dat jouw dienst, merk of product de beste keuze is? Dan komen ze in de beslissende fase van de customer journey terecht. In deze fase van de klantreis gaan ze over tot een conversie. Dit kan een aankoop van een product zijn, maar ook een offerteaanvraag of een telefoontje of mailtje naar jouw bedrijf.

Wat wil je klant het liefste weten wanneer ze jouw webtekst bezoeken?

Om te ontdekken wat je klanten het liefste in jouw webtekst lezen, is het belangrijk dat je je in hen verplaatst. Stel dat je een klant was die jouw webtekst bezoekt. Welke informatie hoop je dan te vinden? Dit kan om allerlei vormen van informatie gaan.

  • Een klant in de oriënterende fase van de klantreis wil graag meer lezen over de werking en het nut van jouw dienst of product.
  • Een klant in de overwegende fase van de klantreis wil graag weten wat jouw product, dienst of bedrijf uniek maakt en waarom dit de beste keuze is.
  • Een klant in de beslissende fase van de klantreis wil graag weten wat je product kost, wat de levertijd is en welke garantievoorwaarden er zijn.

2. Voorzie je tekst van een goede opbouw

De opbouw van een tekst is een van de belangrijkste graadmeters voor succes. Hoe duidelijker en beter de opbouw van jouw pakkende teksten, hoe groter de kans dat websitebezoekers deze willen lezen. Er zijn talloze ondernemers en copywriters die pakkende teksten schrijven voor op hun website, maar niet voor de juiste opbouw kiezen. Wil je zeker weten dat de opbouw van jouw tekst perfect is? Lees dan mijn artikel over het schrijven van een goede landingspagina.

Twee mensen achter een laptop vragen zich af: wat is seo?

3. Maak je webtekst aantrekkelijk voor zoekmachines

Een goede webtekst is pas nuttig als je er ook daadwerkelijk bezoekers mee aantrekt. Dat kan door met je webtekst te adverteren, maar dit is duur en daar heeft niet iedereen het budget voor. Wil je kosteloos bezoekers trekken en je blog, productpagina of landingspagina laten uitgroeien tot een echt conversiekanon? Zorg dan dat de SEO van de website op orde is. Het is belangrijk daarbij te letten op de volgende zaken:

  1. Schrijf pakkende teksten op basis van zoekopdrachten die jouw doelgroep intypt in de zoekmachine.
  2. Zorg dat jouw webtekst een goed antwoord biedt op de zoekintentie van jouw doelgroep in Google.
  3. Voorzie je webtekst van kopteksten, witregels en bulletpoints om te voorkomen dat lezers één grote lap tekst krijgen voorgeschoteld.
  4. Plaats multimedia (afbeeldingen, video, infographics) op je pagina om de tekst op te breken en visueel aantrekkelijk te maken.
  5. Zorg dat je webtekst beschikt over een goede call-to-action. Dit kan een bestelknop zijn, maar ook een nieuwsbriefinschrijving of een link naar een contact- of offerteformulier.
  6. Laat je webtekst na publicatie indexeren door Google via een fetchingverzoek in Google Search Console.

Meer weten over het optimaliseren van jouw webteksten voor de zoekmachine? Lees dan ook deze blogs:

Meer weten over webteksten schrijven? Lees mijn gratis ebook

In mijn gratis ebook Bloggen als een copywriter vind je diverse tips en tricks voor het schrijven van pakkende teksten voor je website. Je kunt het ebook geheel kosteloos downloaden door op de afbeelding hieronder te klikken. Lees ook het artikel over de 11 meest gemaakte taalfouten en ontdek 6 manieren om je tekst te corrigeren.

ebook arie vogelaar "bloggen als een copywriter"

Hulp nodig met content schrijven? Ik help je graag verder

Vind je het lastig om goede content te schrijven voor op je website? Of heb je hier simpelweg geen tijd voor? Dan ga ik graag met je in gesprek over de mogelijkheden om je contentmarketing uit te besteden. Wil je eerst weten wat dit ongeveer kost en wat je hiervoor terug kunt verwachten? Lees dan ook mijn artikel over het uurtarief van een online marketeer.

Gratis adviesgesprek

Wil jij klanten vinden en binden middels online marketing? Arie Vogelaar gaat graag met je in gesprek over de mogelijkheden.