Wil jij weten wat SEO is, waarom het belangrijk is, en hoe jij hiermee bovenaan komt in de zoekmachine? In dit artikel lees je een simpele uitleg over de betekenis, de werking en de voordelen van SEO. Je leert zo stap voor stap de vindbaarheid van je website te vergroten en je online strategie te verbeteren.
Wat is SEO?
SEO is de afkorting van Search Engine Optimization en wordt in het Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Onder SEO vallen alle werkzaamheden die als doel hebben om jouw website goed vindbaar te maken in zoekmachines zoals Google, Bing en DuckDuckGo. Het gaat hierbij om organische zoekresultaten, oftewel: onbetaalde paginavertoningen die onder de advertenties in de zoekmachine tevoorschijn komen.
Op de zoekresultatenpagina – ook wel SERP of Search Engine Results Page genoemd – worden altijd eerst de betaalde zoekresultaten vertoond. Dit zijn zogenaamde zoekmachine-advertenties, ook wel search ads genoemd. Daaronder volgen pas de organische zoekresultaten.
Miljoenen Nederlanders typen dagelijks zoekopdrachten in via de zoekmachine. Jij kunt hier als bedrijf slim op inspelen door te zorgen dat jouw website over webpagina’s beschikt die antwoord bieden op hun vragen. Zoekt iemand in Google bijvoorbeeld op een zoekterm die gerelateerd is aan de producten of diensten die jij aanbiedt? Dan kun jij er middels SEO voor zorgen dat jouw landingspagina bovenaan komt in Google.
Hoe werkt SEO?
Zoekmachines hanteren drie criteria om te beoordelen hoe hoog jouw website scoort in de zoekresultaten: content, websitetechniek en domeinautoriteit. Deze drie criteria vormen daarmee de basis van SEO. In de paragrafen hieronder lees je stapsgewijs hoe dit werkt.
1. Content
De kwaliteit van de content op jouw website is de bekendste en belangrijkste rankingfactor voor zoekmachineoptimalisatie. Onder content verstaan we onder andere blogs, SEO-teksten en productpagina’s. Hoe beter deze content antwoord biedt op de zoekopdrachten van gebruikers in de zoekmachine, hoe groter de kans dat jij hoog vertoond wordt in de zoekresultaten.
Wil je zeker weten dat de content op jouw website SEO-proof is? Zorg dan dat je op de volgende zaken let:
- Zorg dat jouw webtekst relevante informatie geeft over de zoekwoorden die gebruikers intypen in de zoekmachine. Stel dat jij een bouwbedrijf bent en mensen googelen op ‘huis verbouwen in Amsterdam’, dan kun jij hoog scoren in in de zoekmachine door een webtekst te schrijven waarin jij jouw diensten uitlicht als bouwbedrijf in regio Amsterdam.
- Maak gebruik van kopteksten, witruimte en bulletpoints, zodat je webtekst overzichtelijk en makkelijk leesbaar is.
- Plaats zo mogelijk multimedia in je webtekst, zoals afbeeldingen, video’s en infographics.
- Voorzie je webtekst van een gedegen linkstructuur. Je bereikt dit door in de tekst te linken naar andere delen van jouw website, en eventueel ook naar relevante externe websites.
- Zorg dat jouw webtekst over een aantrekkelijke titel en een goede meta-omschrijving beschikt.
- Zorg dat de meest gemaakte taalfouten worden verbeterd en corrigeer je tekst in 6 simpele stappen.
Wil jij pakkende teksten schrijven die speciaal bedoeld zijn om goed vindbaar te worden in de zoekmachine? Start dan altijd met een zoekwoordenonderzoek.
2. Websitetechniek
Je kunt een website hebben met geweldige content, maar als de techniek niet op orde is, ga je nooit hoog scoren in de zoekmachine. Onder websitetechniek verstaan we de veiligheid, snelheid en gebruiksvriendelijkheid van jouw website.
Om de techniek van jouw website zo goed mogelijk te optimaliseren, is het belangrijk dat zowel de code als het design van je website op orde zijn. Zo moet de code schoon en overzichtelijk zijn en voorzien van de nodige veiligheidsmaatregelen. Voor het design geldt dat jouw site overzichtelijk en eenvoudig navigeerbaar moet zijn voor websitebezoekers.
Hoe goed jouw websitetechniek is, hangt onder meer af van:
- de laadtijd en snelheid van je website;
- de manier waarop de pagina’s op je website zijn gestructureerd;
- de gebruiksvriendelijkheid van jouw URL’s;
- het juiste gebruik van headers, ook wel kopteksten genoemd;
- de aanwezigheid van een SSL-certificaat voor veilig en verantwoord gebruik;
- de aanwezigheid van een XML-sitemap.
3. Domeinautoriteit
Om goed te scoren in de zoekmachine, is de autoriteit van jouw website erg belangrijk. Je domeinautoriteit is het cijfer dat een zoekmachine toekent aan jouw website om te bepalen hoe hoog deze mag scoren in de zoekresultaten. Hoe hoger de domeinautoriteit die aan jouw website wordt toegekend, hoe groter de kans dat jij organisch goed vindbaar bent in de zoekmachine.
Om een hoge domeinautoriteit te krijgen, is het belangrijk dat er vanuit andere websites relevante links naar jouw website leiden. Op die manier weet Google immers dat jouw website waardevol is. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd. Hoe meer van deze relevante links jij weet te genereren, hoe beter. Dit gaat onder andere om links die vanuit socialmediaprofielen, blogs of online vakbladen naar jouw website leiden.
Om je domeinautoriteit te vergroten, kun je de volgende stappen nemen:
- gastbloggen op vakgerelateerde websites;
- artikelen publiceren in online vakbladen;
- regelmatig berichten plaatsen op social media zoals Facebook, LinkedIn of Pinterest.
Let wel op: om je domeinautoriteit te vergroten, is het belangrijk is dat je deze blogs, artikelen en socialmediaberichten voorziet van een link naar jouw website.
De voordelen van SEO
Het optimaliseren van jouw website voor de zoekmachine is de meest duurzame en kostenefficiënte vorm van online marketing. Dat komt omdat de resultaten die je met SEO behaalt op de lange termijn van kracht blijven zonder dat je hier geld voor hoeft te betalen. Ook jij kan dankzij SEO meer online bezoekers en aanvragen scoren op jouw website.
Ga je aan de slag met SEO, dan profiteer je van de volgende voordelen:
- SEO is gratis en bespaart advertentiekosten in de zoekmachine.
- Door SEO en SEA slim te combineren, maximaliseer je het bereik van je doelgroep in de zoekmachine.
- Dankzij SEO krijg je meer websiteverkeer op relevante zoektermen die mensen intypen in de zoekmachine.
- Omdat je dankzij SEO meer websitebezoekers krijgt, neemt ook het aantal aanvragen op jouw website toe. Hierdoor verlaag je tevens de kosten per conversie op jouw website.
- Met SEO werk je aan duurzame en blijvende dominantie in de zoekmachine.
- Dankzij SEO vergroot je naamsbekendheid onder potentiële klanten die zoekopdrachten intypen die relevant zijn voor jouw bedrijf.
- Met SEO kun je mensen in de gehele customer journey bereiken: van mensen die een oriënterende zoekterm intypen (“op vakantie in eigen land”) tot mensen die een salesgerichte zoekterm intypen (“bungalow boeken in Nunspeet”) en alles daartussenin. Met het STDC-marketingmodel breng je de klantreis van jouw doelgroep eenvoudig in kaart.
Ben jij klaar om te starten met SEO?
Je weet nu wat SEO is, hoe het werkt en wat de voordelen zijn. Wil jij een expert worden in zoekmachineoptimalisatie en meer online succes scoren voor jouw website? Bekijk dan de ultieme SEO-checklist voor 2021 en lees in aanvulling daarop mijn gratis ebook over SEO.
Heb jij geen tijd, zin of energie om zelf met SEO aan de slag te gaan? Maar zie je wel het belang in van hoog scoren in de zoekmachine? Vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek met mij aan om te ontdekken wat ik voor jou kan betekenen. En vergeet niet jezelf goed in te lezen over de valkuilen van SEO uitbesteden.