Zoekmachineoptimalisatie uitbesteden? 6 valkuilen

Wil jij je zoekmachineoptimalisatie uitbesteden? Dan kun je zelf een freelancer benaderen die gespecialiseerd is in SEO, of gebruik maken van een freelancebemiddelingsbureau. Maar let in beide gevallen goed op, want SEO-outsourcing kent nogal wat valkuilen. Van gladde salescowboys die grootse beloftes doen tot prutsende copywriters zonder SEO-ervaring: ik leg je uit hoe je een keuze maakt waar je geen spijt van krijgt.

Zoekmachineoptimalisatie uitbesteden: dit is het gemiddelde tarief voor SEO

Succesvolle SEO vereist geduld, ervaring en vakmanschap. Die kwaliteiten zijn natuurlijk niet gratis. Een zichzelf respecterende SEO-expert rekent dan ook een tarief dat past bij zijn of haar kundigheid. Hoewel de prijzen voor online marketing stevig uiteenlopen, kun je ongeveer uitgaan van deze gemiddeldes:

  • Een freelance SEO-specialist vraagt tussen de 55 en 85 euro
  • Een internetbureau vraagt tussen de 70 en 150 euro per uur

Wanneer je enkel SEO wil uitbesteden en geen andere marketingklussen, dan raad ik je aan voor een freelancer te kiezen. Zij zijn doorgaans goedkoper dan bureaus, terwijl ze over dezelfde vakkennis beschikken. Het tarief van een SEO-specialist ligt rond de 75 euro per uur.

Het schrijven van een SEO-tekst neemt zo’n twee uur in beslag. Dat betekent dat je gemiddeld 150 euro betaalt per tekst. Om succesvol te zijn in de zoekmachine is het raadzaam minstens twee SEO-teksten per maand te publiceren. Gaan we uit van een gemiddeld tarief, dan kost dat je dus 300 euro. Ik raad mijn klanten overigens altijd aan om vier SEO-teksten per maand te publiceren (een website scoort namelijk sneller en beter wanneer er veel content op wordt geplaatst).

Meer weten over dit onderwerp? Lees dan ook mijn artikel over het uurtarief van een online marketeer.

De gemiddelde prijs voor een SEO-tekst is 150 euro

Wanneer je een offerte opvraagt bij een SEO-freelancer, weet je dus dat je een prijs van rond de 150 euro per tekst mag verwachten. Vraagt iemand een véél hoger bedrag, word dan niet meteen wantrouwig, maar vraag waarom de prijs zo ver boven het gemiddelde ligt. Wanneer een ervaren SEO-expert zijn of haar sporen ruimschoots heeft verdiend, is het bijvoorbeeld heel redelijk dat die een hoger tarief vraagt. Eerst doorvragen dus, dan kun je daarna altijd nog beslissen om de samenwerking voortijdig af te kappen.

Veel gevaarlijk dan te dure SEO-specialisten zijn hun spotgoedkope, met prijzen stuntende tegenpolen. Goedkope online marketing is namelijk bijna altijd een sigaar uit eigen doos. Wanneer een freelancer voor zeer lage tarieven werkt, kan dat drie dingen betekenen:

Valkuil 1. Freelancers die zichzelf niet op waarde kunnen schatten

Er zijn freelancers die hun werk niet op waarde weten te schatten. In dat geval heb jij wellicht geluk, want je krijgt misschien wel topkwaliteit voor een koopje. Maar durf je het risico ook te nemen? Ik raad het je af. Een goede marketeer heeft immers een commercieel oog en weet precies wat z’n werk waard is. En laten we eerlijk zijn: als hem dat voor zichzelf al niet lukt, kan hij voor jou al helemaal geen commercieel succes behalen.

man die het niet meer weet

Valkuil 2. Freelancers zonder SEO-kennis en ervaring

Als je geen verstand van je vak hebt, durf je niet het volle tarief te vragen. Dit is verre-uit de meest voorkomende reden dat freelancers met prijzen stunten. Het zijn vaak jonge mensen die niet voor een baas willen werken en geen zin hebben om aan een 9-to-5 vast te zitten. Ze werken freelance omdat ze vrij willen zijn van de dagelijkse sleur, en niet omdat ze een vak willen beheersen.

Toch zijn hier ook uitzonderingen op. Zo zijn er onervaren SEO-freelancers die heel graag werkervaring willen opdoen en daarom een zeer laag tarief vragen. Ze hopen op deze manier beter te worden in hun vak en meer te leren over online strategie. Is een freelancer daar open en eerlijk over en wil je hem of haar een kans geven? Ik zeg: doen! Maar maak wel goede afspraken en stel zeker ook strenge voorwaarden.

Mijn tip om niet in de valkuil van spotgoedkope SEO-freelancers te trappen: Vraag de freelancer in kwestie of hij of zij een portfolio en CV kan aanleveren. En let er daarbij vooral op of de freelancer de nodige bureauervaring heeft. De beste freelance SEO-specialisten komen namelijk bijna altijd uit de bureauwereld. Daar hebben ze voor tientallen klanten in uiteenlopende branches gewerkt, waardoor ze moeiteloos schakelen tussen uiteenlopende onderwerpen, doelgroepen en tone-of-voices.

Valkuil 3. Tarieven zijn een graadmeter voor kwaliteit, maar staar je er niet blind op

Tarieven zijn belangrijk, maar moeten nooit doorslaggevend zijn in de keuze voor een SEO-consultant. Het belangrijkst is dat je een samenwerking aangaat met iemand waar je een prettig gevoel bij hebt. Stel daarom altijd kritische vragen, benader referenties, vraag om een portfolio en controleer of de consultant zich niet schuldig maakt aan de meest gemaakte taalfouten. Maar vraag jezelf bovenal af: heb je een gemotiveerd en oprecht persoon tegenover je zitten? Volg daarin je onderbuik, dan komt het meestal gewoon goed.

Voorkom dat je wordt opgelicht: dit zijn de sluwe tactieken van SEO-charlatans

Oplichters heb je overal. Ook in de SEO-industrie. Gelukkig kun je de charlatans in online marketing heel makkelijk herkennen, want ze gebruiken altijd dezelfde tactieken om ondernemers te bedriegen.

Valkuil 4. No Cure No Pay leidt (meestal) tot een lege portemonnee

Het lijkt een mooie deal: je betaalt pas voor het uitbesteden van zoekmachineoptimalisatie wanneer je resultaten ziet. Maar de werkelijkheid is doorgaans heel anders. Wat deze malafide figuren doen, is namelijk het volgende: ze kiezen zoekwoorden waar weinig tot geen zoekvolume op zit en waar je dus meteen hoog op scoort in Google. Het probleem is echter: als er niemand op die woorden zoekt, levert het je ook geen websitebezoekers op. Dat laatste vertellen deze charlatans er echter niet bij. Wat ze wél doen, is hun hand ophouden en knaken vragen voor gebakken lucht.

Waarom malafide marketeers gebruik maken van deze salestactiek? Heel simpel: met no-cure-no-pay haal je heel eenvoudig klanten binnen. Koude acquisitie wordt hierdoor een eitje. Vervolgens hoeven ze enkel een paar nutteloze SEO-teksten te publiceren, te wachten tot die bovenaan staan in Google (wat vrijwel altijd gebeurt, want op zoektermen zonder volume zit geen concurrentie) en daarna kunnen ze cashen. Als je met een dergelijke strategie bij vijftig tot honderd klanten een maandabonnement lospeutert, kun je daar een hoop geld mee verdienen.

Natuurlijk zijn er ook betrouwbare SEO-bureaus en freelancers zijn die op basis van no-cure-no-pay werken, maar wees hier sceptisch over.

Man met capuchon voor laptop (oplichter)

Valkuil 5. Vakjargon en dure praatjes zijn (meestal) een manier om gebakken lucht te verkopen

SEO-oplichters weten heel goed welke prooi ze moeten kiezen. Want hoe minder een ondernemer over SEO weet, hoe groter de kans dat de oplichters slagen in hun opzet. Een populaire methode om gebakken lucht aan klanten te verkopen, is door gebruik te maken van onbegrijpelijke vaktaal. Laat me je een voorbeeld geven:

Een SEO-oplichter heeft zo’n drie maanden voor een klant gewerkt en enkele pagina’s geschreven die – omdat ze geen zoekvolume bevatten en dus geen concurrentie hebben – op plek 1 staan in de zoekmachine. Vervolgens belt hij de ondernemer op met een beangstigend verhaal: Google rolt plotseling een nieuwe update uit – de Page Experience Update – en de Core Web Vitals die daar een essentieel onderdeel van uitmaken, moeten zo snel mogelijk in de website worden geïmplementeerd. Om dat te bereiken moet er structured data in de back-end van de site worden geplaatst, moet er veel meer aan linkbuilding worden gewerkt en is het zaak dat alle afbeeldingen opnieuw worden gecomprimeerd en van alt-tags worden voorzien. De kosten van dit grapje? 995 euro.

Trap niet in dure praatjes waar je niets van snapt. Een betrouwbare SEO-specialist praat in begrijpelijke taal over zijn vak.

Onzin natuurlijk! Maar als ondernemer trap je er wél in. Je bent immers druk met je eigen werkzaamheden en hebt vertrouwen in de SEO-consultant die je hebt ingehuurd voor zoekmachineoptimalisatie uitbesteden. Kortom: trap niet in dure praatjes waar je niets van snapt. Een betrouwbare SEO-specialist praat in begrijpelijke taal over zijn vak en is bereid om uit te leggen én te laten zien welke werkzaamheden hij verricht en wat het beoogde resultaat is. Zodra jij niet in grove lijnen begrijpt wat jouw SEO-consultant voor je doet, zit er iets niet snor.

Valkuil 6. Wil je snel resultaat? Kies dan niet voor SEO, maar voor advertenties

Zoekmachineoptimalisatie uitbesteden om snel resultaat te behalen? Dan heb je de verkeerde keuze gemaakt. Het kan meerdere maanden duren voor SEO-teksten structureel ranken in de zoekmachine. Mijn ervaring is dat een website vaak zo’n 6 tot 9 maanden nodig heeft voor er significante resultaten worden gescoord op SEO-gebied. Dit heeft onder meer te maken met de crawlers van zoekmachines die de pagina’s op je website indexeren.

SEO – of zoals het in zijn volledigheid heet: Search Engine Optimization – is op de lange termijn de duurzaamste en goedkoopste manier om online succes te genereren. Bij advertising ben je je resultaten kwijt zodra je de geldkraan dichtdraait, maar bij SEO is het resultaat blijvend.

Wil je toch snel resultaat? Kies dan voor SEA of adverteren op social media. Wil je snel én duurzaam resultaat? Kies dan voor zowel SEO als betaalde advertenties.

SEO toch liever zelf doen? Download mijn gratis ebook

Wil je toch liever zelf aan de slag met de vindbaarheid van je website? Dan heb je een praktijkgids nodig om je op weg te helpen. Je kunt daarvoor mijn gratis ebook “De complete SEO-checklist” downloaden. Het is een boek met een vrij hoge leercurve, maar je vindt er werkelijk alles wat je nodig hebt om de zoekmachineoptimalisatie van jouw website tot een succes te maken.

ebook arie vogelaar "de complete seo checklist"

Zoekmachineoptimalisatie uitbesteden? Ik maak jouw SEO graag tot een succes

Je weet nu de grootste valkuilen van SEO outsourcen en komt daardoor goed beslagen ten ijs. Ben jij er klaar voor je zoekmachineoptimalisatie uit te besteden aan een ervaren professional met passie voor zoekmachinemarketing? Dan ga ik graag met je in gesprek. Ik reken 75 euro per uur voor het schrijven van SEO-teksten en heb gewerkt voor bedrijven in alle denkbare sectoren: grote multinationals zoals Heineken, overheidsorganen zoals tot het Ministerie van Defensie, maar ook diverse eenmanszaken en MKB’ers in de regio.

Tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek kom ik graag meer te weten over jouw wensen en behoeftes als op het gebied van zoekmachinemarketing. Je kunt een gesprek aanvragen via onderstaande button en ik leg je alles uit over zoekmachineoptimalisatie uitbesteden. Liever eerst nog wat informatie scoren? Lees dan mijn blog of volg me op LinkedIn voor updates.

Gratis adviesgesprek

Wil jij klanten vinden en binden middels online marketing? Arie Vogelaar gaat graag met je in gesprek over de mogelijkheden.