Wat is een conversie? Een uitleg van A tot Z

Conversies zijn onlosmakelijk verbonden met het succes van jouw online marketing. Maar wat is een conversie? En welke soorten conversie bestaan er? Op deze pagina lees je een heldere uitleg over de term conversie. Ook vertel ik jou alles over de gemiddelde conversiepercentages per website en over methodes waarop ook jij je conversies kunt verhogen.

Wat is een conversie?

Een conversie is een actie waarvan jij wilt dat websitebezoekers deze uitvoeren. Dat kan gaan om de aankoop van een product in jouw webshop, om een inschrijving voor jouw online nieuwsbrief of om een bericht dat via het contactformulier wordt achtergelaten.

Wat is het verschil tussen micro-conversies en macro-conversies?

In online marketing wordt wel gesproken over zachte en harde conversies, oftewel: micro- en macro-conversies. Hiermee wordt een waarde toegekend aan een bepaald type conversie. Zo is een ingevuld offerteformulier meer waard dan een nieuwsbriefinschrijving. En zo is een aanmelding voor een betaald webinar waardevoller dan de gratis download van een whitepaper.

Wat is een conversiepercentage?

Een conversiepercentage – ook wel conversieratio genoemd – geeft de verhouding weer tussen het aantal websitebezoeken en het aantal conversiedoelen. Een eenvoudige manier om het conversiepercentage op jouw website uit te rekenen is door het aantal conversiedoelen te delen door het aantal sessies en dat maal honderd procent te doen. Oftewel:

Aantal conversiedoelen / aantal websitebezoeken x 100% = Conversiepercentage

Conversiepercentage berekenen met rekenmachine

Welk conversiepercentage is gemiddeld?

Wat jouw conversiepercentage is, hangt sterk af van de volgende variabelen:

  • Het type conversies dat je op jouw website meet
  • De diensten of producten die je aanbiedt
  • De periode in het jaar (feestdagen, zomervakantie etc.)
  • Welk apparaat de websitebezoeker gebruikt (mobiel, tablet of desktop)

Gaan we uit van zogenaamde macro-conversies (offerte-aanvragen, verkopen via je webshop etc.), dan vind je hieronder een overzicht van de gemiddelde conversiepercentages.

Type websiteConversiepercentageToelichting
Bedrijfswebsite2.3%Voor bedrijfswebsites geldt dat er gemiddeld twee conversies plaatsvinden per honderd websitebezoekers.
Webshops (algemeen)2.5%Voor webshops geldt dat er gemiddeld drie tot vier conversies plaatsvinden per honderd websitebezoekers.
Webshops (fashion)1.4%Voor webshops geldt dat er gemiddeld één tot twee conversies plaatsvinden per honderd websitebezoekers.

Wat is conversieoptimalisatie?

Conversieoptimalisatie is het geheel aan taken dat jij uitvoert om het conversiepercentage op jouw website te vergroten. Denk daarbij aan het verbeteren van jouw websitedesign, het starten van een blog of SEO-plan, het plaatsen van een ebook in ruil voor een e-mailinschrijving en het optimaliseren van de techniek van jouw website, waardoor deze sneller en gebruiksvriendelijker is.

Conversieoptimalisatie wordt gezien als een belangrijke marketingtool. En daar is een goede reden voor: door het aantal conversies per honderd websitebezoekers te verhogen, automatiseer je immers de aanwas van leads. Dit levert structureel en over een lange termijn extra rendement op, waardoor je minder hoeft te investeren in advertenties of koude acquisitie.

Hoe kun je zelf conversies meten?

Om de conversies op jouw websites eenvoudig meetbaar te maken, is het belangrijk dat jij deze zichtbaar maakt in Google Analytics. Via dit marketingplatform kun jij precies inzien wat jouw conversiepercentage is, welke diensten of producten jij hebt verkocht en hoe jij jouw conversiepercentage mogelijk kunt verhogen.

Als je conversies goed en volledig wilt instellen, raad ik je aan gebruik te maken van Google Tag Manager. Dit is een tool waarmee je allerlei gebeurtenissen op jouw website en landingspagina’s kunt meten. Deze tool wordt hoofdzakelijk gebruikt om conversies meetbaar te maken. Om te starten met Google Tag Manager, moet je een speciaal stukje code op jouw website plaatsen. Nadat je deze koppeling hebt gemaakt, is het mogelijk conversies in te stellen. Je meet dan bijvoorbeeld de volgende zaken:

  • Het aantal klikken op de winkelwagenknop in jouw webshop.
  • Het aantal keren dat websitegebruikers een product in hun favorietenlijstje zetten.
  • Het aantal inschrijvingen voor de maandelijkse online nieuwsbrief.
  • Het aantal ingevulde formulieren op jouw contactpagina.

Je kunt echter ook micro-conversies meten. Denk bijvoorbeeld aan hoe verder mensen op jouw landingspagina naar beneden scrollen, hoe vaak ze op een bepaald menuutje klikken of hoeveel websitebezoekers de bedrijfsvideo op jouw homepage kijken.

Het meetbaar maken van conversies in Google Tag Manager is een relatief ingewikkeld karwei. Je kunt proberen dit zelf te doen, maar als je niet technisch bent aangelegd, gaat dit waarschijnlijk niet lukken. Wil je het per se zelf proberen? Kijk dan een instructievideo op YouTube. Heb je geen zin in gedoe en wil je het gewoon geregeld hebben? Besteed het dan uit aan een freelancer. De meeste online marketeers hebben voldoende kennis van Google Tag Manager om deze klus voor jou te klaren.

Wil jij meer conversie op jouw website? Vraag om een gratis adviesgesprek

Je weet nu wat conversie betekent, wat bedoeld wordt met een conversiepercentage en hoe jij het aantal conversies op jouw websites kunt meten en verhogen. Kun jij in de praktijk wel wat hulp gebruiken op het gebied van conversieoptimalisatie? Dan ga ik graag vrijblijvend met jou in gesprek over de mogelijkheden.

Gratis adviesgesprek

Wil jij klanten vinden en binden middels online marketing? Arie Vogelaar gaat graag met je in gesprek over de mogelijkheden.