Met dit geheim wordt je website beter vindbaar

Werk jij actief aan de vindbaarheid van je website in Google? Dan weet je ongetwijfeld wat SEO betekent. Het doel van SEO is dat je content maakt die aansluit op zoekwoorden die mensen intypen in de zoekmachine. Zoekt iemand bijvoorbeeld op ‘de voordelen van elektrisch rijden’, dan wil jij dat jouw pagina het meest relevante antwoord biedt. Er is echter een andere factor die bepalend is voor jouw succes op SEO-gebied. En die is niet bij iedereen bekend.

Wat is SEO? Eerst een korte uitleg

Voordat we dieper op deze growth hack ingaan, lijkt het me goed om de basis van SEO verder uit te lichten. Google wil graag de beste zoekmachine ter wereld blijven en dat betekent dat ze de pagina’s die het beste aansluiten bij de zoekvraag van de gebruiker, bovenaan in de zoekresultaten plaatsen. Om de beste te blijven, moeten ze immers de meest relevante content aanbieden.

Om te bepalen welke content relevant is, ‘crawlt’ Google over het internet en gaat op zoek naar criteria die aansluiten bij specifieke zoekopdrachten. Allerlei factoren spelen daarin een rol. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Kopteksten (H1, H2, H3 etc.)
  • Relevante multimedia
  • Aantal woorden
  • Link building
  • Relevante keywords
  • ‘Schone’ code
  • Gebruiksvriendelijk design
  • Interne linkstructuur
  • Etc…

Het belangrijkste van SEO is het bieden van relevante en complete informatie. Een goede manier om dit te meten is door de statistieken in Google Analytics te bestuderen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het bouncepercentage en aan de tijd die mensen op de pagina spenderen. Blijft de gebruiker gemiddeld 2 minuten op een pagina en is de bounce lager dan 50%? Dan kun je er vanuit gaan dat je pagina prima aansluit bij de zoekvraag van de gebruiker.

We weten nu dat het succes van je SEO-pagina afhangt van techniek, gebruiksvriendelijkheid en relevantie. Bij gebruiksvriendelijkheid moet je vooral denken aan een logische opzet, gebruik van multimedia, interactief design en buttons die naar andere relevante pagina’s leiden, zoals een contact- of projectpagina.

Met dit geheim geef je jouw SEO-plan een boost

toppositie in google

Tenzij je gebruik maakt van Google Ads Search-campagnes (SEA), is er geen korte weg naar goede vindbaarheid in Google. Al je concurrenten strijden om die eerste pagina. En ze zetten allemaal professionals in om de vindbaarheidsveldslag te winnen.

Het kan met de uiterste inspanning weken of zelfs maanden duren voor je SEO-pagina’s hun vruchten afwerpen en hoog in Google komen te staan. En dit hangt niet alleen af van de kwaliteit van je pagina, maar ook van de mate van concurrentie die je hebt.

Laten we allereerst benadrukken dat het altijd een goed idee is om zowel te adverteren op zoekwoorden als deze organisch te boosten door middel van SEO. Je staat namelijk nooit zo krachtig als wanneer je SEO en SEA combineert.

Hoewel een goede ranking Google soms maanden van inspanning kost, is er wel een manier om dit proces te bespoedigen én verduurzamen. Oftewel: je stijgt sneller in Google en je zorgt dat deze resultaten een blijvend en stabiel karakter hebben.

Het geheim is een marketingterm die je ongetwijfeld eerder hebt gehoord: branding. Oftewel: de awareness voor jouw merk op het web. Uit data-onderzoek blijkt dat het groeien van jouw online brand een positieve invloed uitoefent op de ranking van jouw SEO-pagina’s, ook wanneer deze ‘non-branded’ zijn. Het gaat dus om alle pagina’s die jij met het oog op zoekmachineoptimalisatie hebt geschreven.

De populariteit van jouw brand op het web, speelt een grote rol in de duurzaamheid van jouw positie in Google. Daalt jouw branding? Dan zal je succes op SEO-gebied ook dalen. Stijgt jouw branding, waardoor er meer mensen op jouw merknaam googelen? Dan zal je succes op SEO-gebied stijgen.

Door constant te blijven werken aan je brandingstragegie en je positionering op het web, genereer je niet alleen meer naamsbekendheid onder je doelgroep, maar verbeter je ook je algehele vindbaarheid in Google.

Gratis adviesgesprek

Wil jij klanten vinden en binden middels online marketing? Arie Vogelaar gaat graag met je in gesprek over de mogelijkheden.