Je hebt een prachtige website laten bouwen, maar bent maanden later nog steeds niet vindbaar op de eerste pagina in Google. Gelukkig is er voor elk probleem een oplossing, ook hiervoor. Want in welke markt je je ook begeeft: het is voor ieder bedrijf mogelijk om succesvol te worden in Google. In dit artikel deel ik 6 tips die jou helpen om je website een toppositie in Google te geven.
1. Kies voor long tail-zoekwoorden om meer kans te maken op een toppositie in Google
Om je SEO te verbeteren en bovenaan in Google te komen, is het gebruik van goede zoekwoorden essentieel. In online marketing maken we onderscheid tussen twee soorten zoekwoorden: short-tail en long-tail. Short-tail-zoekwoorden bestaan meestal uit één woord en zijn algemeen van karakter, terwijl long-tail-zoekwoorden juist heel specifiek zijn. Veel marketeers denken dat long-tail-zoekwoorden altijd meerdere woorden bevatten, maar dat is niet per se het geval. ‘Paard’ is bijvoorbeeld een algemeen zoekwoord, terwijl ‘shetlanderponyveulentje’ een heel specifiek zoekwoord is.
Wanneer je short-tail-zoekwoorden gebruikt – bijvoorbeeld ‘dakkapel’, ‘badkamer’ of ‘hardloopschoenen’ – is het bijna onmogelijk om op de eerste pagina van Google te komen. Er zijn immers honderden bedrijven die dit soort zoekwoorden gebruiken en daar kun je het nooit van winnen.
Enkele voorbeelden van long-tail-zoekwoorden:
- Wat zijn de kosten van een dakkapel?
- Geschikte badkamer voor senioren
- Hardloopschoenen voor mensen met hielspoor
- Vakantiepark waar honden welkom zijn
Door long-tail-zoekwoorden te gebruiken, vis je in een andere vijver dan de grote jongens op het internet en behaal je betere resultaten.
2. Schrijf SEO-pagina’s van 1.000+ woorden
Google wil graag de beste zoekmachine ter wereld blijven en dat kan alleen wanneer ze hun gebruikers de meest relevante resultaten tonen. Wil je goed scoren met jouw SEO-pagina, dan is het belangrijk om relevante teksten te schrijven met voldoende informatie om de lezer verder te helpen.
Om er zeker van te zijn dat je aan die richtlijn voldoet, is het raadzaam om landingspagina’s te schrijven van ongeveer 1.500 woorden. Dit biedt je de kans om de lezer van uitgebreide informatie te zien en de nodige backlinks te plaatsen naar andere onderdelen van je site. Schrijf je bijvoorbeeld een long read over hardloopschoenen voor mensen met hielspoor, dan kun je doorlinken naar een SEO-pagina over zooltjes of tips tegen hardloopblessures.
3. Help Google met een XML sitemap en een verzoek tot fetching
Wil jij dat de crawlers van Google in een oogopslag kunnen zien of alle pagina’s van je website zijn geïndexeerd en of er eventuele wijzigingen aan deze pagina’s zijn gemaakt? Dan is een XML sitemap een ideale tool om Google hierbij te helpen. Je kunt een XML Sitemap zien als een soort GPS die Google helpt om over jouw website te navigeren. Benieuwd hoe je zo’n sitemap aanmaakt en op je website plaatst? Vraag dan je webmaster om hulp.
Naast een XML-sitemap is ook een fetchingverzoek in Google Search Console een belangrijk middel om Google te helpen met de indexatie van jouw website. Wanneer je een SEO-pagina geschreven hebt, kan het namelijk lang duren voordat deze zichtbaar is in de zoekmachine. Een fetchingverzoek is als het ware een seintje aan Google dat er een nieuwe pagina moet worden geïndexeerd.
Je kunt dit heel eenvoudig doen door naar Google Search Console te gaan en bovenin het invulveld de URL in te voeren die je versneld wil laten indexeren. Gaat dit je helpen om sneller een toppositie in Google te krijgen? Niet per se, maar het zorgt wel dat jouw website beter gestructureerd is voor de zoekmachine.
4. Mik op de zoekwoorden die nét niet hoog genoeg staan
Scoor jij op bepaalde zoekwoorden nét geen toppositie in Google en blijf je op de tweede of derde pagina steken? Dan is het de moeite waard om de pagina’s met deze zoekwoorden als eerste te optimaliseren. Een paar kleine aanpassingen zijn vaak al genoeg om deze pagina’s een boost te geven en alsnog op die felbegeerde eerste pagina te komen.
Enkele eenvoudige optimalisatietips:
- Plaats relevante afbeeldingen op je SEO-pagina en comprimeer deze met compressjpeg.com of tinypng.com. Dit versnelt de laadtijd op je pagina en daar wordt Google blij van;
- Plaats interne links naar andere onderdelen van je site, zodat bezoekers langer op je site blijven en een relevantere gebruikerservaring hebben;
- Maak gebruik van LSI-keywords. Dit zijn zoekwoorden die gerelateerd zijn aan je huidige keywords. Schrijf je bijvoorbeeld een SEO-pagina over autoverzekeringen, dan is het slim om ook informatie te geven over schadevrije jaren. Google is slim genoeg om te begrijpen dat deze zoekwoorden met elkaar te maken hebben en zal je pagina beter beoordelen. Hiermee maak je meer kans op een toppositie in Google.
5. Maak je SEO-pagina’s gebruiksvriendelijk
Een goede SEO-pagina kan niet zonder gebruiksvriendelijkheid. In het vakgebied noemen we dat user experience (UX). Je maakt je pagina gebruiksvriendelijker door interne links te plaatsen, met kopteksten en alinea’s te werken en call-to-actions te plaatsen. Denk hierbij aan klikbare buttons die naar de contactpagina leiden of formulieren waarmee je een offerteaanvraag kunt doen.
Onder gebruiksvriendelijkheid valt ook de techniek en snelheid van je webdomein. Als je pagina traag laadt of niet geoptimaliseerd is voor smartphones, eindig je minder hoog in de zoekmachine.
6. Meet elke maand je resultaten en optimaliseer waar nodig
Meten is weten en dat geldt ook voor SEO. Door je resultaten te monitoren en waar nodig bij te sturen, weet je zeker dat je SEO-traject zijn vruchten afwerpt. Je kunt hiervoor Google Search Console gebruiken, maar ik raad aan om ook gebruik te maken van professionele SEO-software zoals SE Ranking of SEM Rush. In SE Ranking kun je ook zien hoe het met de techniek en snelheid van je site gesteld is.
Op naar een toppositie in Google: zo verbeter je de SEO van je site
Hoewel bovenstaande tips tot de belangrijkste SEO-adviezen behoren, zijn er talloze andere dingen die je kunt doen voor een toppositie in Google. Een van die dingen is werken aan je naamsbekendheid op internet. Wat veel marketeers niet weten, is dat een bedrijfsnaam met online autoriteit hoger scoort in de zoekmachine; ook op zoekwoorden waar de bedrijfsnaam zelf niet in voorkomt.
Wil je daar meer over weten? Lees dan mijn blog over dit goed bewaarde SEO-geheim om een toppositie in Google te krijgen. Ben je van plan je SEO te outsourcen aan een freelancer of marketingbureau? Bekijk dan de veelvoorkomende valkuilen van zoekmachineoptimalisatie uitbesteden.