Wat is een meta-omschrijving? Simpele uitleg + 4 gouden tips

Wil jij weten wat een meta-omschrijving of metadescription is? Op deze pagina lees je een simpele uitleg over wat dit precies inhoudt en waarom het belangrijk is voor SEO. Ook geef ik je 4 gouden tips voor het schrijven van succesvolle meta-omschrijvingen die jou meer website bezoekers opleveren.

Wat is een meta-omschrijving?

Een meta-omschrijving is de korte omschrijving die je in de zoekmachineresultaten onder de titel van een pagina ziet staan. 

Een meta-omschrijving wordt ook wel een metadescription genoemd en vormt samen met de paginatitel en de URL de zogenaamde snippet. Dit is de term die gebruikt wordt voor een zoekresultaat op de zogenaamde SERP van zoekmachines. SERP staat voor Search Engine Results Page, oftewel: de pagina met zoekresultaten die zoekmachines aan je tonen wanneer je een zoekopdracht hebt ingetypt.

Waarom is een meta-omschrijving belangrijk?

Een meta-omschrijving is een van de vele factoren die jouw succes in de zoekmachine bepalen. Het is echter een misverstand dat je dankzij een meta-omschrijving hoger scoort in de zoekmachine. Een metadescription is voor Google namelijk geen rankingfactor.

Toch is het schrijven van een goede meta-omschrijving erg belangrijk. Evenals een paginatitel kan een meta-omschrijving namelijk worden gebruikt om jouw pagina aantrekkelijker te maken in de zoekresultaten. Hierdoor wordt de kans groter dat internetgebruikers op jouw pagina klikken in de zoekresultaten.

Het komt regelmatig voor dat een pagina die bijvoorbeeld als derde in de zoekresultaten eindigt, meer klikken binnenhaalt dan de pagina’s die op plek één en twee staan. Dit heeft alles te maken met de aantrekkingskracht van de metadata (paginatitel, meta-omschrijving en URL). In zo’n geval sta je dus niet helemaal bovenaan in Google, maar ben jij toch degene die de meeste klikken krijgt.

Is een meta-omschrijving nog steeds nodig in 2021?

Het simpele antwoord hierop is nee. Het is voor veel pagina’s op je website namelijk niet per se nodig om een meta-omschrijving te hebben. Er zijn drie redenen waarom dat zo is:

  • Wanneer een pagina niet hoog scoort in de zoekresultaten, is er niemand die jouw meta-omschrijving zal zien. Hierdoor is het niet nuttig om er eentje te schrijven.
  • Als je zelf geen meta-omschrijvingen maakt, verzint Google er zelf eentje op basis van de inhoud van jouw pagina.
  • Het komt steeds vaker voor dat Google zijn zelfbedachte meta-omschrijvingen boven die van jou verkiest en dat jouw meta-omschrijving überhaupt niet wordt vertoond.

4 gouden tips voor een succesvolle meta-omschrijving

Het is zonde van je tijd om minutenlang te broeden op een meta-omschrijving. Met mijn 4 gouden tips voor meta-omschrijvingen is dat gelukkig niet meer nodig. Wil jij een succesvolle metadescription schrijven, houd dan de volgende richtlijnen aan voor een optimaal resultaat:

  1. Zorg dat jouw meta-omschrijving niet langer is dan 160 tekens.
  2. Zorg dat jouw meta-omschrijving kort en bondig omschrijft wat de gebruiker kan verwachten wanneer hij of zij de pagina bezoekt.
  3. Zorg dat jouw meta-omschrijving de gebruiker activeert door hem of haar nieuwsgierig te maken, op te roepen tot actie of te verleiden met een belofte.
  4. Lees mijn gratis ebooks over SEO en copywriting om een kei te worden in het schrijven van metadescriptions.
ebook arie vogelaar "de complete seo checklist"

Door deze 4 gouden tips op te volgen, weet je zeker dat jij een betere metadescription hebt dan de meeste van jouw concurrenten. Let er echter wel op dat ook deze gouden tips niet kunnen garanderen dat Google jouw meta-omschrijving verkiest boven de metadescription die de zoekmachine zelf bedenkt.

Gratis adviesgesprek

Wil jij klanten vinden en binden middels online marketing? Arie Vogelaar gaat graag met je in gesprek over de mogelijkheden.