Om jouw website beter vindbaar te maken in de zoekmachine, is het belangrijk dat je over een XML-sitemap beschikt. Maar wat is een XML-sitemap? En hoe maak je er zelf een? In dit artikel ontdek je alles wat je moet weten over het nut van XML-sitemaps voor SEO.
Wat is een XML-sitemap?
Een XML-sitemap is een webpagina met daarop alle links naar de pagina’s die op jouw website staan. Een XML-sitemap fungeert als een soort GPS die zoekmachines helpt om over jouw website te navigeren. Hierdoor is het voor zoekmachines zoals Google, Bing en DuckDuckGo eenvoudiger om te controleren welke pagina’s op jouw website geïndexeerd zijn en of er wijzigingen aan deze pagina’s zijn aangebracht.
Hoe werkt een XML-sitemap?
Om jouw website zichtbaar te maken in de zoekmachine, is het belangrijk dat Google jouw website indexeert. Dat werkt als volgt: Google beschikt over zogenaamde crawlers die 24/7 het web afstruinen om webpagina’s te indexeren en deze een positie toe te wijzen in de zoekresultaten. Ook de pagina’s op jouw website komen hierbij aan de beurt.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, crawlt Google niet jouw website als geheel, maar crawlt hij alleen de losse webpagina’s die op jouw website staan. De manier waarop de crawlers van Google jouw webpagina’s bereiken, is door middel van backlinks. Beschik jij over pagina’s op je website waar geen enkele link naartoe leidt? Dan wordt het voor Google erg lastig om die pagina te indexeren en een plekje te geven in de zoekresultaten. Het is daarom erg belangrijk dat je jouw webpagina’s opneemt in een XML-sitemap.
De werking van een XML-sitemap is eenvoudig te begrijpen: een sitemap vormt simpelweg een lijst waarop de URL’s van jouw website onder elkaar staan. Elke URL in deze lijst is voorzien van de datum waarop die online is geplaatst of voor het laatst is gewijzigd. Hierdoor weten de crawlers van Google meteen welke pagina’s nieuw zijn en welke er recent zijn geüpdatet.
Welke pagina’s horen niet thuis in een XML-sitemap?
Hoewel er vaak wordt gezegd dat een XML-sitemap een overzicht toont van alle URL’s op je pagina, kan het verstandig zijn om sommige pagina’s op je website uit te sluiten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de volgende URL’s:
- Bedanktpagina’s die jouw websitebezoekers te zien krijgen nadat zij zich inschrijven, een aankoop doen of een andere conversie hebben verricht.
- Pagina’s met facturen van bestellingen in je webshop.
- Pagina’s die enkel bedoeld zijn voor vaste klanten of leden van jouw site.
- Inlogomgevingen waarvan het niet de bedoeling is dat deze in Google vindbaar zijn.
Hoe maak je een XML-sitemap?
Heb jij een website die draait op WordPress? Dan beschikt jouw website automatisch over een XML-sitemap. Dit gaat weliswaar om een echte basisversie, maar voor de meeste bedrijfswebsites en webshops is dat goed genoeg.
Heb jij geen WordPress, maar gebruik jij een ander CMS? Vraag dan bij jouw webmaster na of je site al over een XML-sitemap beschikt. Je kunt dit echter ook zelf vinden in Google Search Console. Je moet daarvoor onderstaand stappenplan doorlopen, maar niet voordat je Google Search Console hebt geïntegreerd in jouw website. Je kunt dit controleren bij je webmaster.
- Login met je Gmail-account op https://search.google.com/search-console
- Ga in het linkermenu onder het kopje “Index” naar “Sitemaps”
- Kijk of er onder het kopje “Verzonden sitemaps” al een succesvol geïndexeerde sitemap staat. Zo ja, dan is alles oké en hoef je niets meer te doen.
Blijkt dat je nog geen XML-sitemap hebt? Neem dan contact op met je webmaster en vraag hem of haar er eentje aan te maken. Het is in veel gevallen ook mogelijk een sitemap aan te maken middels een plugin of gebruik te maken van bijvoorbeeld https://www.xml-sitemaps.com/. Zorg wel dat je deze sitemap achteraf in Google Search Console toevoegt, zodat Google ‘m makkelijk kan vinden.
Is een XML-sitemap ook voor jouw website belangrijk?
Er zijn online marketeers die beweren dat een XML-sitemap alleen nuttig is voor nieuwe websites met weinig inkomende backlinks of voor websites met een enorm aantal web- of productpagina’s. Denk hierbij aan webshops zoals Bol.com en Coolblue, of sites met een grote online kennisbank.
Mijn aanrader is echter om altijd een XML-sitemap voor jouw website aan te maken. Niet alleen omdat dit overzichtelijk is voor de crawlers van Google, maar ook omdat het een perfect fundament vormt als je aan de slag gaat met het schrijven en publiceren van SEO-teksten.
Meer weten over SEO en XML-sitemaps? Lees mijn gratis ebook
Ben jij van plan om serieus aan de slag te gaan met SEO? En wil jij binnen nu en een jaar domineren met jouw website in Google? Lees dan ook mijn gratis ebook over zoekmachineoptimalisatie. In dit boek leer je alles wat je moet weten over het genereren van meer websitebezoekers via de zoekmachine.
Te druk om zelf met SEO aan de slag te gaan? Vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek aan om te ontdekken wat ik voor jou kan betekenen. Ik vertel je hierin alles over het opzetten van een succesvol SEO-traject en over welke resultaten je kunt verwachten.