Wat is domeinautoriteit? Lees hier de beste uitleg

Ben jij druk bezig om jouw website beter vindbaar te maken in de zoekmachine? Dan ben je ongetwijfeld de term ‘domeinautoriteit’ tegengekomen. Dit is namelijk een van de drie pijlers van jouw succes op het gebied van SEO. Op deze pagina lees je wat domeinautoriteit is, hoe je het kunt verhogen en wat het effect daarvan is op jouw vindbaar in zoekmachines zoals Google, Bing en DuckDuckGo.

Wat is domeinautoriteit?

Domeinautoriteit is een spreekwoordelijk cijfer dat een zoekmachine toekent jouw website toekent op basis van hoe belangrijk en betrouwbaar jouw website is. Hoe meer relevante externe links er vanuit andere websites naar jouw website leiden, hoe hoger je domeinautoriteit wordt. Dit is de reden dat websites zoals Bol.com, Nu.nl en Wikipedia een extreem hoge domeinautoriteit hebben. Domeinautoriteit vormt samen met websitetechniek en content de gouden driehoek van SEO en is onmisbaar om goed te scoren in de zoekmachine.

Waarom is domeinautoriteit belangrijk?

Zoekmachines hebben maar één doel: de meest relevante zoekresultaten bieden aan mensen die een bepaalde zoekopdracht intypen. In hoeverre een zoekresultaat aansluit bij de zoekopdracht van de gebruiker, hangt natuurlijk vooral af van de inhoud van de pagina. Maar wat óók belangrijk is, is de betrouwbaarheid van de website waarop deze pagina staat. 

Wanneer er veel relevante externe links vanuit andere domeinen naar jouw website verwijzen, is dat voor zoekmachines zoals Google een signaal dat jouw website waarschijnlijk belangrijke informatie bevat. Oftewel: dat deze als een autoriteit wordt beschouwd door de externe domeinen die hiernaar linken.

Je kunt domeinautoriteit dus zien als een graadmeter die Google hanteert om te bepalen of jouw website voldoende zeggenschap heeft om informatie te bieden over een bepaald onderwerp.

Hoe verhoog ik de domeinautoriteit van mijn website?

Je kunt de domeinautoriteit van jouw website verhogen door op een natuurlijke wijze externe links te genereren die van andere websites naar jouw website leiden. Denk bijvoorbeeld aan een link vanuit een Facebookbericht, een gastblog of een artikel in een vakblad. Het is essentieel dat dit relevante links zijn die daadwerkelijk waarde toevoegen voor de gebruiker. We noemen dit proces ook wel linkbuilding.

Het heeft om die reden geen zin om, zoals sommige ondernemers dat doen, massaal willekeurige links te kopen bij een marketingbureau of zelfs overal willekeurig linkjes te gaan plaatsen vanuit bijvoorbeeld fora of de comment section van blogs. Dit is trouwens alleen zinloos voor je domeinautoriteit, maar je loopt hiermee ook het risico op een penalty van Google. Niet doen dus.

Meer weten over het genereren van externe links om je domeinautoriteit te verhogen? Op mijn blog over linkbuilding vind je 9 snelle tips die je vandaag nog kunt inzetten.

Hoe belangrijk is domeinautoriteit voor SEO?

Er zijn marketeers die zweren bij het belang van domeinautoriteit. Zelfs sta ik daar iets genuanceerder in. Ik geloof absoluut in de kracht van domeinautoriteit en ik vind dat een serieus SEO-plan niet zonder linkbuilding kan (ik raad zelfs al mijn klanten aan om serieus aan de slag aan te gaan met linkbuilding). Toch vind ik goede content, bijvoorbeeld in de vorm van SEO-teksten en blogs, belangrijker voor zoekmachineoptimalisatie. Ik beschouw linkbuilding vooral als een manier om beter en sneller geïndexeerd te worden en om een streepje voor te hebben op de concurrentie.

Mijn stappenplan voor SEO

Wil jij zeker weten dat jouw prioriteiten op SEO-gebied kloppen? Volg dan mijn stappenplan voor SEO en domineer in de zoekmachine met jouw website:

  1. Zorg allereerst dat de techniek en de UX (gebruiksvriendelijkheid) van je website op orde zijn. Je kunt dit doen door een website audit te verrichten. Je kunt een online marketeer vragen hierbij te helpen, maar je kunt dit ook zelf doen middels SE Ranking.
  2. Start vervolgens met een gedegen zoekwoordenonderzoek voor SEO. Zo ontdek je op welke zoekwoorden jouw potentiële klanten zoeken en kun jij hier de nodige SEO-teksten over schrijven. Wil je hier alvast kennis mee maken? Lees dan mijn blog over copywriting voor SEO.
  3. Ontwikkel simultaan daaraan een linkbuildingkalender waarin je voor de komende zes tot twaalf maanden een overzicht maakt van de externe links die je wilt genereren.
  4. Schrijf wekelijks een of meerdere SEO-teksten of blogs op basis van jouw zoekwoordenonderzoek. Combineer dit met het wekelijks plaatsen van externe links in de vorm van Facebookposts, LinkedIn-berichten, publicaties op Pinterest, gastblogs, advertorials in vakbladen, directory-websites (openingstijden.nl, detelefoongids.nl etc.) en Google Mijn Bedrijf. Wil je dit extra makkelijk voor jezelf maken? Zorg dan dat je gebruikt maakt van tools om social media in te plannen.

Hulp nodig met de domeinautoriteit van jouw website?

Wil jij succesvol worden in de zoekresultaten van Google? Maar heb jij onvoldoende tijd of kennis om dit zelf op te pakken? Vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek met mij aan. Ik leg je graag uit wat jij nodig hebt om succesvol te worden in de zoekmachine.

Wil jij succesvol worden in de zoekresultaten van Google? Maar heb jij onvoldoende tijd of kennis om dit zelf op te pakken? Vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek met mij aan. Ik leg je graag uit wat jij nodig hebt om succesvol te worden in de zoekmachine.

Vergeet onderwijl niet om mijn gratis ebook over SEO te lezen. Hierin lees je werkelijk alles wat je moet weten over succesvolle SEO voor jouw website. Van websitetechniek tot domeinautoriteit en van steengoede copywriting tot het bijhouden van je resultaten in de zoekmachine. Scoor ‘m nu en profiteer van gratis kennis!

ebook arie vogelaar "de complete seo checklist"

Gratis adviesgesprek

Wil jij klanten vinden en binden middels online marketing? Arie Vogelaar gaat graag met je in gesprek over de mogelijkheden.