Wat is tekstcorrectie (en wat kost het)?

Wil je zeker weten dat je tekst foutloos is? Dan is tekstcorrectie dé manier om je tekst te verbeteren. In dit artikel ontdek je wat tekstcorrectie is, hoe het in zijn werk gaat en welke tarieven je hiervoor kunt verwachten. Ook kom je te weten wat de meest gemaakte taalfouten zijn in het Nederlands.

Wat is tekstcorrectie?

Onder tekstcorrectie verstaan we het controleren en verbeteren van teksten. Bij tekstcorrectie wordt een tekst gecontroleerd op spelling, grammatica, stijl en tone-of-voice. Op die manier weet je zeker dat je de best mogelijke tekst aflevert. Tekstcorrectie is nodig voor allerlei soorten teksten, waaronder advertorials, krantenartikelen, webteksten, blogs, seo-teksten, magazine-artikelen, scripties, adviesrapporten en jaarverslagen.

Waarom is tekstcorrectie belangrijk?

Bij tekstcorrectie denk je als eerste aan het verbeteren van spelfouten en taalfouten. Maar het nakijken van teksten gaat veel verder dan dat. Een goede tekst is niet alleen foutloos geschreven, maar ook feilloos afgestemd op de doelgroep. Dit zorgt ervoor dat je tekst het beoogde doel bereikt en dat de lezer de tekst als aangenaam ervaart.

Twee mensen achter een laptop vragen zich af: wat is seo?

Hoe corrigeer je een tekst? Volg deze 6 stappen

Tekstcorrectie wordt ook wel tekstredactie genoemd en bestaat uit meerdere onderdelen. Hieronder ontdek je welke onderdelen dit zijn en hoe je tekst stap voor stap wordt verbeterd.

1. Opbouw van de tekst verbeteren

Voordat je start met het verbeteren van spelling en grammatica, is het belangrijk dat de opbouw van de tekst in orde is. Een goede opbouw bedenken is niet eenvoudig, maar met de juiste tips en tricks lukt dit sowieso. Om je tekst van een goede opbouw te voorzien, kun je deze opdelen in drie categorieën:

Inleiding

In de inleiding benoem je het probleem of de uitdaging waarmee de lezer te kampen heeft. Zo kun je beschrijven dat de zomers in Nederland steeds warmer worden en dat dit invloed heeft op de productiviteit van medewerkers op kantoor. In de inleiding laat je ook weten dat hier een oplossing voor is. Zo kun je vertellen dat er diverse betaalbare oplossingen zijn die het klimaat op kantoor verbeteren en de productiviteit verhogen, zelfs als het hoog zomer is.

Middenstuk

In het middenstuk ga je dieper in op de oplossing van het probleem. Zo kun je vertellen dat je als werkgever meerdere opties hebt om het klimaat in je kantoorpand te verbeteren. Je benoemt deze opties vervolgens zo specifiek mogelijk. Denk in dit voorbeeld aan de aanschaf van airconditioning, climate control, ventilatoren of zonwerende folie voor op de ramen.

Conclusie

In de conclusie vat je het probleem of de uitdaging nog eens goed samen en parafraseer je de genoemde oplossingen uit het middenstuk. Vervolgens voeg je hier een call-to-action aan toe waarin je de lezer motiveert om contact op te nemen of een bepaald product aan te schaffen.

Wil je alles leren over de opbouw van een tekst? Klik dan op de afbeelding hieronder en download mijn gratis ebook “Bloggen als een copywriter”.

ebook arie vogelaar "bloggen als een copywriter"

2. Tekst afstemmen op het beoogde doel

Wanneer je tekst eenmaal van een goede opbouw is voorzien, is het tijd om de tekst in lijn te brengen met het doel dat je voor ogen hebt. Teksten kunnen een uiteenlopend doel hebben, waaronder:

  • De lezer aansporen tot een aankoop
  • De lezer aansporen tot een offerte-aanvraag
  • De lezer aansporen tot een inschrijving voor een mailinglijst
  • De lezer informeren, helpen, inspireren of aan het denken zetten
  • De lezer in aanraking brengen met je bedrijf, je merk of je product

Denk tijdens je tekstcorrectie goed na over het doel dat je met je tekst voor ogen hebt. Kijk vervolgens of dit doel duidelijk naar voren komt in de tekst zelf. Hoe meer aandacht je hieraan besteedt, hoe groter de kans dat je je doel bereikt.

3. Tekst beter leesbaar maken

Veel teksten zijn inhoudelijk sterk, maar zijn qua stijl niet prettig geschreven. Er worden bijvoorbeeld veel te lange zinnen gebruikt of de tekst staat vol passief taalgebruik, terwijl actief taalgebruik veel prettiger leest. Om je tekst beter leesbaar te maken, zijn de volgende aandachtspunten belangrijk:

  • Gebruik actieve zinnen in plaats van passieve zinnen
  • Gebruik voldoende komma’s en maak zinnen niet te lang
  • Voorzie de tekst van de emotie die nodig is om de lezer te inspireren
  • Maak zinnen korter en simpeler wanneer dit mogelijk is
  • Voorkom onnodige herhalingen en uitweidingen

Ook qua lay-out kun je het nodige doen om je tekst beter leesbaar te maken. Lees hieronder hoe.

  • Voorkom grote lappen tekst en gebruik voldoende alinea’s en witregels
  • Voorzie je tekst van kopteksten die de lezer context geven en nieuwsgierig maken
  • Wissel lappen tekst zo mogelijk af met bulletpoints, afbeeldingen of grafieken
  • Wanneer het een webtekst of landingspagina betreft, voorzie deze dan van nuttige interne links
Pakkende webteksten schrijven

4. Spelling en grammatica verbeteren

Niets is zo storend als een tekst vol spelfouten en inconsistenties. Om dit te voorkomen, is het raadzaam om de tekst na het schrijven een dagje te laten rusten en daarna pas door te lezen. Je kijkt dan met een frisse blik naar je tekst, wat de kans veel groter maakt dat je fouten opmerkt.

Wil je zeker weten dat je alle fouten eruit haalt? Lees de tekst dan hardop aan jezelf voor en laat deze proeflezen door een collega, vriend of familielid. Je kunt er ook voor kiezen dit door een professional te laten doen.

5. Tone-of-voice afstemmen op de doelgroep

Om je doelgroep te bereiken, moet je hun taal spreken. En die taal kan per doelgroep enorm verschillen. Zo zijn teksten over advocatuur heel formeel en droog, terwijl teksten voor jongeren juist hip geschreven zijn en Engelse termen bevatten.

Denk goed na over wie je met de tekst wilt bereiken en welk taalgebruik het beste bij hen past. Om te ontdekken welke tone-of-voice je het beste kunt kiezen, kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Wil je doelgroep aangesproken worden met u of met je?
  • Wil de doelgroep zakelijk of juist informeel benaderd worden?
  • Heeft de doelgroep behoefte aan humor of aan een serieuze toon?
  • Wil de doelgroep een nuchtere tekst, of een tekst vol emotie?

6. Laatste controle

Heb je alle stappen van de tekstcorrectie doorlopen? Dan is het tijd voor een laatste controle. Tijdens deze controle lees je de tekst nog eenmaal goed door om zeker te weten dat alles klopt. Kom je tijdens deze laatste tekstredactie geen bijzonderheden tegen? Dan is je tekst helemaal klaar voor publicatie.

Wat is het verschil tussen teksten corrigeren en redigeren?

Er is een duidelijk verschil tussen het corrigeren van teksten en het redigeren hiervan. Met corrigeren wordt bedoeld dat de tekst gecontroleerd wordt op spelfouten en grammaticale fouten. Bij redigeren wordt er ook naar de opbouw en inhoud van de tekst gekeken. Als je een tekst wilt laten corrigeren, is het verstandig om altijd ook redactie te laten verrichten. Zo weet je zeker dat je over de best mogelijke tekst beschikt.

SEO-specialist achter typmachine

Wat zijn de meest gemaakte taalfouten?

Nederlands is een lastige taal om te schrijven, zelfs voor mensen die in Nederland geboren en getogen zijn. Dat komt omdat onze grammatica complex is en omdat er niet alleen veel taalregels zijn, maar ook uitzonderingen daarop. De meest gemaakte taalfouten zijn:

  • Fouten maken op het gebied van d en dt
  • ‘Zowiezo’ schrijven in plaats van ‘sowieso’
  • ‘Teveel’ schrijven in plaats van ’te veel’
  • ‘Tenslotte’ schrijven in plaats van ’ten slotte’
  • ‘Hun’ schrijven in plaats van ‘zij’
  • ‘Beseffen’ schrijven in plaats van ‘realiseren’
  • ‘Jou’ schrijven in plaats van ‘jouw’
  • ‘Irriteren’ schrijven in plaats van ‘ergeren’
  • ‘Als’ schrijven in plaats van ‘dan’
  • ‘Bedoeling’ schrijven in plaats van ‘bedoening’
  • ‘Welke’ schrijven in plaats van ‘die’
  • Woorden los schrijven die aan elkaar horen
  • Zinnen te lang maken en te weinig komma’s gebruiken
  • Teveel uitroeptekens gebruiken, waardoor een tekst schreeuwerig wordt

Wat is het gemiddelde tarief voor tekstcorrectie?

De tarieven voor tekstcorrectie lopen erg uiteen. Zo zijn er jonge freelancers die dit voor amper 30 euro per uur doen. Ook zijn er freelancers die de correctie per woord verrekenen. De gemiddeld prijs van een tekstcorrectie ligt tussen de 45 euro en 80 euro. Dit tarief is gebaseerd op een tekst van plusminus 1000 woorden.

Hoe complexer je tekst is, hoe groter de kans dat er een hoog tarief wordt gevraagd voor de correctie hiervan. Dat is begrijpelijk, want in de redactie van een complexe tekst gaat veel meer energie zitten. Zo moet je vaak aanvullende research doen en je vooraf inlezen over het onderwerp.

Wanneer je je tekst door mij laat corrigeren, reken ik 65 euro per uur exclusief btw. Het totaalbedrag hangt af van het type tekst dat je aanlevert, de lengte hiervan en de mate van research die hiervoor nodig is. Het resultaat van zo’n tekstcorrectie is het geld dubbel en dwars waard. Je beschikt achteraf namelijk over een tekst die uitblinkt qua opbouw, qua tone-of-voice én qua grammatica.

Meer weten over de tarieven van redacteurs en copywriters? Lees dan ook het artikel over het uurtarief van een online marketeer.

Tekstredactie nodig? Vraag nu een offerte aan

Wil je je tekst laten corrigeren of redigeren? En wil je zeker weten dat deze optimaal is afgestemd op je doelgroep? Dan ga ik graag me je in gesprek over de mogelijkheden. Vraag gerust een offerte aan of stel je vraag via het contactformulier.

Gratis adviesgesprek

Wil jij klanten vinden en binden middels online marketing? Arie Vogelaar gaat graag met je in gesprek over de mogelijkheden.