Bereik meer klanten met het STDC-marketingmodel

Er zijn nog talloze kleine bedrijven die geen marketingafdeling hebben. ‘We beschikken over een prima netwerk,’ is daar een veelgehoord excuus voor. Maar ook: ‘Een goed product verkoopt zichzelf.’ Toch levert een marketingplan ook díe bedrijven extra rendement op. Als marketingcollega’s onder elkaar zeggen wij weleens: je kunt prima in een Fiat je bestemming bereiken, maar in een Ferrari gaat het een stuk sneller. Die Ferrari is het STDC-marketingmodel, waarmee je op strategische wijze marketing bedrijft.

Wat is het STDC-model?

Je hebt vast wel eens gehoord van de klantreis of customer journey. Oftewel: de route die iemand ‘bewandelt’ om klant te worden van jouw bedrijf. Die klantreis bestaat uit verschillende stappen. De meeste van die stappen zijn investeringen die zich uiteindelijk aan de eindstreep terugbetalen. Het STDC-model, een afkorting voor het See-Think-Do-Care-model, categoriseert al die stappen en zorgt voor een overzichtelijk plan voor je contentmarketing. Hoe dat werkt, lees je hieronder.

see think do care model

SEE

SEE is de eerste fase in het marketingplan en staat voor zichtbaarheid en naamsbekendheid. Dit is de fase waarin je jouw doelgroep laat kennismaken met jouw bedrijf en dienst of product. In het vakgebied noemen we dit branding. Dit kun je op de volgende manieren doen:

  • Banner-advertenties op websites
  • Reclameborden langs de weg
  • Advertenties in kranten
  • Blogs
  • Social media-berichten (gesponsord)

Er zijn nog vele andere manieren om zichtbaar te worden voor je doelgroep, zolang het maar marketinguitingen zijn die jouw gewenste publiek in staat stellen om je te leren kennen.

THINK

THINK is de tweede fase in het marketingplan en is de overwegingsfase. Dankzij de SEE-fase kent jouw doelgroep inmiddels je naam, maar nu is het tijd om hen te ondersteunen in hun overweging om wel/niet voor jouw dienst of product te kiezen. Er zijn diverse manieren om doelgroepen hiervan te overtuigen. Enkele voorbeelden daarvan:

  • Sociaal bewijs in de vorm van reviews of recensies
  • Een gratis e-boek of app
  • Een gebruiksvriendelijke website
  • Een actief social media-kanaal
  • Remarketing-advertenties
  • Een interactieve website (FAQ-pagina, webcare etc.)

DO

De DO-fase is de bepalende fase in je marketingplan, want dit is het moment dat iemand uit de doelgroep besluit om zich aan je te binden. Soms is dit een offerte-aanvraag, soms de aankoop van een product en soms het inschrijven voor een nieuwsbrief. Hiermee genereer je een lead, zoals we dat in het vakgebied noemen. Er zijn diverse manieren om dit goed te stroomlijnen:

  • Call to actions die jouw websitebezoekers oproepen om een conversie te verrichten (bijvoorbeeld: ‘Schrijf je in voor onze nieuwsbrief’ of ‘Vraag vrijblijvend een offerte aan’)
  • Contactpagina op je website
  • Chatfunctie (ook op social media)

CARE

In de CARE-fase genereer je loyaliteit bij bestaande klanten. Je hebt ze aan jouw bedrijf gebonden in de DO-fase & nu is het tijd om ze te behouden. Oftewel: je bouwt een relatie met hen op en hoopt dat ze nogmaals een product bij je afnemen & zo vaste klant worden.

In ons vakgebied noemen we dat ook wel loyaliteit. Dit is misschien wel de belangrijkste fase van je marketingplan, want een tevreden klant is je allerbeste marketinginstrument. Zij zijn het die goede dingen over je vertellen en positieve reviews en recensies achterlaten. Hieronder vind je enkele manieren om klanten loyaal te maken aan jouw merk:

  • De mogelijkheid om een account aan te maken op je website (dit is ideaal wanneer je een webshop hebt)
  • Nieuwsbrieven versturen met gepersonaliseerde tips, informatie en aanbiedingen
  • Webcare op de website en op social media
  • Een mogelijkheid om reviews en recensies achter te laten

Vooral grote bedrijven doen dit erg goed. Center Parcs geeft gasten bijvoorbeeld fikse kortingen wanneer ze voor een tweede maal in korte tijd een accommodatie boeken. En grote webshops bieden je productsuggesties aan die op basis van jouw koopgedrag zijn samengesteld.

Nieuwe klanten werven met online marketing

Het STDC-model is de ideale manier om een klantreis uit te stippelen: van de eerste aanraking met jouw merk tot aan het creëren van een loyale, terugkerende klant. Wil jij meer weten over nieuwe klanten werven met online marketing op je website? Lees dan ook mijn andere blogs of vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan.

Gratis adviesgesprek

Wil jij klanten vinden en binden middels online marketing? Arie Vogelaar gaat graag met je in gesprek over de mogelijkheden.