SEO of SEA? Dit is de #1 keuze voor jou

SEO of SEA: wat is de beste keuze voor jouw bedrijf? Er zijn marketeers die zweren bij het belang van organische vindbaarheid door middel van SEO, ook wel search engine optimization genoemd. Andere marketeers halen hier hun schouders over op en kiezen liever voor search engine advertising (SEA). Als online marketeer help ik je graag bij het maken van de juiste keuze tussen SEO of SEA, want een goede website kan niet zonder online marketing.

Wat is SEA?

SEA is de afkorting van Search Engine Advertising en is een marketingterm voor betaalde advertenties in de zoekresultaten van Google. Kenmerkend aan SEA is dat Google de best betaalde zoekresultaten boven de organische (niet-betaalde) zoekresultaten vertoont.

Het voordeel van SEA is dat je kunt betalen om een goede ranking te krijgen in de zoekmachine (mits de kwaliteit van je advertenties en de daarbij behorende landingspagina’s van voldoende kwaliteit is). Dat voordeel is echter ook gelijk een nadeel, want je betaalt voor elke klik op jouw advertentie, en dat levert niet altijd een positieve ROI op. Een ander nadeel van SEA is dat de resultaten niet blijvend zijn. Zodra je stopt met adverteren, verdwijn je immers meteen weer uit de zoekresultaten.

Wat is SEO?

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization en is een marketingterm voor zoekmachineoptimalisatie. Het gaat hier om het optimaliseren van pagina’s op je website met als doel deze hoog te laten ranken in Google. Oftewel: geen betaalde advertising, maar relevante organische pagina’s die goed scoren in Google omdat zij een volwaardig antwoord bieden op de zoekopdrachten die mensen in de zoekmachine intypen. Lees hier meer over wat SEO is.

Een groot voordeel van SEO is dat je niet hoeft te betalen voor je ranking in de Google-zoekresultaten. Het nadeel is echter dat het lang kan duren (+6 maanden) voor je hoog scoort in Google én dat je altijd onder de betaalde SEA-resultaten eindigt. Voor veel mensen is het een valkuil dat ze snel resultaat denken te genereren. Daar staat wel tegenover dat je organische vindbaarheid een blijvend karakter heeft; zolang je blijft investeren in het optimaliseren van je SEO-pagina’s, genereer je een sterke positie in de zoekresultaten.

SEO of SEA: wie wint het duel?

SEO of SEA: het duel

Oké, nu we weten wat het verschil is tussen SEA en SEO, is het tijd om ze naast elkaar te leggen. Dan vallen meteen twee dingen op:

  • Met SEA scoor je hoger in de Google-zoekresultaten en heb je een goede kans om helemaal bovenaan op nummer 1 te staan;
  • Met SEO investeer je in vindbaarheid op de lange termijn en hoef je niet te betalen wanneer iemand jouw pagina aanklikt in de zoekresultaten.

Het klinkt als een simpel rekensommetje: heb je investeringsmogelijkheden, dan kies voor je voor SEA. Heb je die niet, dan kies je voor SEO. Toch ligt het in werkelijkheid een stuk ingewikkelder of je voor SEO of SEA moet kiezen. SEA en SEO zijn namelijk veelal complementair aan elkaar en behoeven elk een andere benadering.

Een combinatie van SEA en SEO is bijna altijd de beste strategie.

Wil jij je bedrijf top-of-mind maken bij je doelgroep? Dan is SEA een ideale methode. Wil je een product goed in de markt zetten? Ook dan is advertising een goede optie. Kies je echter voor een langetermijnsstrategie waarin je een blijvend resultaat genereert zonder daar extra voor te hoeven betalen, dan is SEO de beste keuze.

Wanneer klanten mij vragen welke keuze voor hen de beste is, raad ik meestal aan om gebruik te maken van beide: zowel SEA als SEO. En daar zijn goede redenen voor.

Waarom SEO en SEA samen een onverslaanbaar team vormen

Het doel van zowel SEA als SEO is dat internetgebruikers jouw website vinden wanneer ze gebruik maken van zoekwoorden waarop jij goed gevonden wilt worden. Heb je bijvoorbeeld een bouwbedrijf, dan wil je goed gevonden worden op de zoekwoorden ‘dakkapel laten plaatsen’, ‘bijkeuken laten bouwen’ en ‘gemiddelde kosten dakisolatie’. Je doel is dan ook om SEO-pagina’s of advertenties te maken waarin deze zoekwoorden terugkomen.

‘Makkie,’ denk je nu misschien. ‘Gewoon een SEA-campagne starten en je staat meteen bovenaan in de zoekresultaten’. Wanneer je landingspagina’s maakt van hoge kwaliteit (een landingspagina is de pagina waarop een internetgebruiker terechtkomt nadat hij op je advertentie klikt) en je stopt er genoeg geld in, dan is het inderdaad heel goed mogelijk dat je bovenaan de zoekresultaten in Google terechtkomt.

Maar er zit een addertje onder het gras…

Een aanzienlijk deel van de internetgebruikers slaat de betaalde zoekresultaten (SEA) in Google namelijk over en scrolt direct door naar de organische resultaten (SEO). Zo halen bedrijven die SEO én SEA gebruiken beduidend meer clicks binnen. En dat levert meer leads, sales en omzet op. Een combinatie van SEA en SEO is daardoor bijna altijd de beste strategie.

SEO of SEA: zo plant je jouw vlag op de eerste pagina in Google

SEO of SEA: het antwoord ligt zoals wel vaker in het midden. Door genoeg tijd, moeite en energie te steken in je SEO-strategie en daar een sterke SEA-campagne aan toe te voegen, genereer je binnen afzienbare tijd een dominante positie in de zoekresultaten van Google. En dat is essentieel voor je online succes, want ruim 75% van de internetgebruikers klikt niet eens door naar pagina 2 in de zoekmachine. Jouw aanwezigheid op de eerste pagina is daardoor een absolute must.

Wil je meer weten over SEO of SEA, of over onlinemarketingstrategie in de brede zin? Laat het me weten en ik geef je advies!

Gratis adviesgesprek

Wil jij klanten vinden en binden middels online marketing? Arie Vogelaar gaat graag met je in gesprek over de mogelijkheden.