Vindbaarheid website vergroten: 5 tips voor starters

Wil je de vindbaarheid van je website vergroten? Dan heb je vast wel eens gehoord van SEO. Deze afkorting staat voor Search Engine Optimization en wordt in het Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Onder SEO vallen alle werkzaamheden die je verricht om je website beter vindbaar te maken. Benieuwd hoe dat werkt en hoe dit je online strategie verbetert? Lees dan hieronder verder.

5 tips om je online vindbaarheid te verbeteren

Om je website beter vindbaar te maken, hoef je beslist geen expert te zijn. Met de 5 tips hieronder creëer je al een flinke voorsprong op je concurrenten en vergroot je de kans om online klanten te werven.

1. Zorg dat je website technisch op orde is

Je kunt nog zulke pakkende teksten schrijven, maar als je website niet op orde is, heeft dat weinig zin. Google houdt van snelle websites die gebruiksvriendelijk zijn ingericht. Zorg dus dat de basis goed staat. Dit betekent niet dat je een dure website hoeft aan te schaffen of een indrukwekkend design moet hebben.

Wat het wél betekent is dat je website over schone code beschikt, dat de afbeeldingen op je site gecomprimeerd zijn (zodat ze de laadtijd van je website niet trager maken) en dat jouw websitebezoekers een positieve gebruikerservaring hebben.

toppositie in google

De eerste stap die je kunt zetten om dit te bereiken, is een zogenaamde website audit af te nemen. Dit is een rapport waarin je website een cijfer krijgt en waarin eventuele technische mankementen en verbetermogelijkheden stapsgewijs worden genoemd. Je kunt op basis van deze website audit samen met je webbouwer werken aan het verbeteren van je website.

In een website audit ontdek je onder meer:

  • Of er gebroken links op je website staan
  • Of de afbeeldingen op je website niet te zwaar zijn
  • Of de website prettig te navigeren is voor gebruikers
  • Of de code op je website ‘schoon’ en op orde is
  • Of je website op alle devices goed presteert (inclusief mobiel)

Je kunt binnen vijf minuutjes een gratis website audit aanvragen via NeilPatel.com. Simpel, nuttig en snel. Doen dus!

2. Verricht een (gratis) zoekwoordonderzoek

De beste manier om de vindbaarheid van je website te vergroten, is door landingspagina’s te schrijven over relevante onderwerpen. Je baseert deze landingspagina’s op zoekwoorden die je doelgroep in Google intypt. Stel dat je een bouwbedrijf bent en dakkapellen zet in Rotterdam en omgeving, dan is het slim om landingspagina’s te schrijven die een antwoord bieden op de zoekvragen die mensen intypen in Google. Voorbeelden van zoekwoorden zijn in zo’n geval:

  • Dakkapel laten plaatsen Rotterdam
  • Wat kost een dakkapel?
  • Dakkapel wind- en waterdicht
  • Prefab dakkapel of maatwerk
  • Dakkapel kunststof of hout

De mensen die deze zoekwoorden intypen in Google hebben duidelijk behoefte aan het plaatsen van een dakkapel op hun woning. Door landingspagina’s te schrijven die op deze zoekwoorden gebaseerd zijn, vergroot je de kans dat Google jouw pagina bovenaan zet wanneer mensen deze zoektermen intypen.

Voordat je kunt beginnen met het schrijven van landingspagina’s, moet je eerst een zoekwoordonderzoek te verrichten. Dankzij zo’n onderzoek ontdek je welke zoekwoorden jouw doelgroep intypt en hoe vaak. Je kunt op basis daarvan kiezen welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw bedrijf.

Let er tijdens je zoekwoordonderzoek goed op dat je zoekwoorden kiest met een duidelijke zoekintentie. Dus focus je niet op algemene zoekwoorden zoals dakkapel’ of ‘verbouwing’, maar liever op zoekwoorden waaruit duidelijk blijkt wat je doelgroep wil. Voorbeelden daarvan zijn: ‘hoe duur is een dakkapel’ of ‘dakkapel laten plaatsen in barendrecht’.

Gratis zoekwoordonderzoek met de Google Keyword Planner

Je kunt een zoekwoordonderzoek geheel gratis verrichten via de Google Keyword Planner. Hiervoor moet je wel eerst een account aanmaken in Google Ads, maar dat is zo gebeurd. 

3. Schrijf landingspagina’s over relevante zoekwoorden

Nu je een overzicht hebt van relevante zoekwoorden, wordt het tijd om landingspagina’s te schrijven. Deze pagina’s zijn nauwlettend afgestemd op de zoekbehoefte van jouw doelgroep. Hoe beter jouw landingspagina’s een antwoord bieden op de zoekintentie van je doelgroep, hoe groter de kans dat Google jouw pagina bovenaan plaatst in de zoekresultaten.

Landingspagina’s zijn er in alle soorten en maten. Dit kunnen productpagina’s zijn in je webshop, maar ook blogposts, nieuwsberichten en verborgen pagina’s. Een verborgen pagina is een pagina op je website die niet terug te vinden is in de menustructuur van je site, maar die wel te vinden is in de zoekresultaten van Google.

Bij het schrijven van een landingspagina is er een aantal zaken waar je goed op moet letten. Welke zaken dit zijn, ontdek je in mijn blogpost over hoger in Google komen. Lees ook mijn artikel over copywriting voor SEO om meer te weten te komen over het schrijven van professionele webteksten.

4. Start met linkbuilding

Om goed te scoren in de zoekmachine, is het belangrijk dat je website een goede domeinautoriteit heeft. Hoe hoger je domeinautoriteit, hoe groter de kans dat Google jouw website als een waardevolle bron van informatie ziet. Sommige website hebben een extreem hoge domeinautoriteit (denk bijvoorbeeld aan nu.nl en wikipedia.nl), maar voor een normale bedrijfswebsite is een gemiddelde domeinautoriteit vaak al voldoende om goed te scoren in de zoekmachine.

zoekmachineoptimalisatie uitbesteden

Je krijgt een hogere domeinautoriteit door externe links naar jouw website te laten verwijzen. Op die manier ziet Google dat andere websites jouw site als waardevol beschouwen. Het is daarbij wel belangrijk dat deze externe links geplaatst worden op website met een hogere domeinautoriteit dan die van jezelf.

Het verkrijgen van deze externe links wordt ook wel linkbuilding genoemd en zorgt voor een betere vindbaarheid in Google. Linkbuilding bestaat in alle soorten en maten. Denk bijvoorbeeld aan gastblogs, branded content in vakbladen, editorials in een online krant of links die via social media naar je website lopen.

Op mijn website vind je 9 linkbuildingtips om vandaag mee te starten. Doe er je voordeel mee!

5. Monitor je resultaten

Om te weten of je organische vindbaarheid groeit, is het monitoren van je resultaten een echte must. Je wilt immers weten hoe goed jouw website scoort op bepaalde zoekwoorden en hoeveel bezoekers je hiermee binnenhaalt. Om je resultaten meetbaar te maken, kun je gebruik maken van Google Search Console of van een betaalde SEO-tool zoals SE Ranking of SEMrush.

Wil je simpel beginnen? Maak dan een Google Search Console aan en vraag je webmaster om deze te koppelen aan de code van je website. Het is verstandig om dan meteen Google Analytics te laten koppelen. Zo weet je niet alleen op welke zoekwoorden je goed scoort, maar ontdek je ook hoeveel bezoekers je via andere kanalen binnenkrijgt.

BONUSTIP: Lees mijn gratis ebook over SEO

In mijn gratis ebook over SEO kom je letterlijk alles te weten over het verbeteren van de vindbaarheid van je website. Bonus: je krijgt er bij je aanvraag nog eens twee gratis ebooks erbij, zodat je met een rugzak vol kennis aan de slag kan! Download de gratis ebooks hier.

ebook arie vogelaar "de complete seo checklist"

Vindbaarheid in Google vergroten? Ik help je graag verder

Wil je de vindbaarheid van je website vergroten, maar heb je geen tijd om dit zelf op te pakken? Of vind je het toch wat te ingewikkeld? Vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek aan en besteedt je SEO aan mij uit. Ik maak graag een offerte voor je en leg je uit wat ik voor je kan betekenen.

Meer weten over SEO? Lees dan ook het artikel ‘Wat is SEO” en ontdek meer in deze simpele uitleg voor starters. Benieuwd wat het gemiddelde tarief is van marketeers? Lees dan mijn blog over het uurtarief van een online marketeer.

Gratis adviesgesprek

Wil jij klanten vinden en binden middels online marketing? Arie Vogelaar gaat graag met je in gesprek over de mogelijkheden.