Landingspagina’s zijn belangrijk voor iedereen die bezoekers wil trekken met een website. Maar hoe maak je een goede landingspagina? Waar moet zo’n pagina aan voldoen? En welke tips helpen je om de perfecte landingspagina te schrijven? In dit blog leer je stap voor stap hoe je nieuwe klanten werft met een landingspagina.
Wat is een landingspagina?
Een landingspagina is een pagina op je website waarop mensen als eerste binnenkomen nadat ze op een zoekresultaat in Google of op een advertentie hebben geklikt. Landingspagina’s zijn vaak salesgericht van aard, maar kunnen ook gebruikt worden om bezoekers te informeren over bepaald onderwerp, dienst of product. Ze zijn daardoor een onmisbaar onderdeel van je contentmarketing.
Waar moet een landingspagina aan voldoen?
Het doel van een landingspagina is deze zo relevant mogelijk te maken voor de bezoeker. Dit vergroot de kans dat de websitebezoeker zoekt wat die vindt en dat die uiteindelijk jouw product of dienst afneemt. Om dit te bereiken, moet je landingspagina op zijn minst aan de volgende richtlijnen voldoen:
1. Een aantrekkelijke titel die uitnodigt om te klikken
Wist je dat je helemaal niet op positie 1 in Google hoeft te staan om veel klikken te scoren? Wanneer je op positie 3 staat en een aantrekkelijke titel hebt, is de kans groot dat mensen daar eerder op klikken dan op de zoekresultaten die boven je eindigen. Een aantrekkelijke titel doet wonderen. Het inspireert mensen om je website te bezoeken en daarmee kun je je online concurrenten te slim af zijn. Om pakkende teksten met een goede titel te bedenken, kun je het beste voor een van de volgende titels kiezen:
- Een titel die de lezer nieuwsgierig maakt (5 geheimen die je niet kende over SEO)
- Een titel die urgentie opwekt bij de lezer (De nieuwe privacyregels komen eraan: is jouw website er klaar voor?)
- Een titel die de lezer inspireert (Zo brengt mindfulness rust in een chaotische wereld)
2. Een korte inleiding waarin je meteen to-the-point komt
Veel copywriters hebben de neiging langdradige inleidingen te schrijven voor hun landingspagina. Ik zeg: niet doen. Hoe sneller je ter zake komt en hoe concreter je bent, hoe groter de kans dat mensen verder lezen op je landingspagina. Dat komt omdat websitebezoekers ongeduldig zijn en graag meteen willen weten waar ze aan toe zijn.
3. Een duidelijke paginaopbouw, voorzien van kopteksten
De meeste websitebezoekers lezen geen volledige pagina, maar scannen de kopteksten om snel te ontdekken welke informatie relevant voor hen is. Hoe beter je je pagina-opbouw op dit gebruikersgedrag afstemt, hoe groter de kans dat mensen je landingspagina als een waardige bron van informatie beschouwen.
Dit kun je heel eenvoudig bereiken door met kopteksten aan te geven wat de lezer op jouw landingspagina kan verwachten. Het blog dat je nu leest is daar een goed voorbeeld van. Zelfs wanneer je er snel doorheen scrollt, krijg je een heel aardig beeld van waar de pagina over gaat en wat je kunt verwachten.
4. Voldoende witregels en bulletpoints
Niets is zo onaantrekkelijk als een grote lap tekst. De meeste websitebezoekers kiezen er dan ook voor om van een website te vertrekken zodra ze een muur van tekst op zich af zien komen. Wil je dit voorkomen? Zorg dan dat je voldoende witregels gebruikt. Op die manier breek je de tekst en zorg je voor een rustige en aangename leeservaring. Wat ook kan helpen, is om bulletpoints te gebruiken. Dit maakt het eenvoudiger om de tekst snel tot je te nemen en voorkomt dat de tekst teveel op de bezoeker af komt.
5. Aantrekkelijke multimedia
Afbeeldingen, video’s en infographics zorgen ervoor dat je landingspagina er aantrekkelijk uitziet. Ook kunnen ze bijdragen aan de informatie die je wilt vertellen. Dat geldt vooral voor video’s en infographics. Wil je een goede landingspagina schrijven? Dan is het gebruik van multimedia onmisbaar.
Wil je afbeeldingen op je landingspagina gebruiken? Let er dan wel goed op dat je deze eerst comprimeert. Zo voorkom je dat je landingspagina een lange laadtijd heeft. Een trage website is namelijk erg slecht voor je vindbaarheid en gaat tevens ten koste van een goede gebruikerservaring.
6. Een duidelijke call-to-action
Je schrijft een landingspagina natuurlijk niet voor niets. Om ook aan de bezoeker duidelijk te maken wat de intentie is van je pagina, is een goede call-to-action daarom onmisbaar. Dit kan een knop zijn waarmee je contact kunt opnemen, maar ook een ebook-download of een inschrijving voor een cursus of mailinglijst. Zorg dat je landingspagina over minimaal één goede call-to-action beschikt. Op die manier weten bezoekers hoe ze een aankoop kunnen doen, een offerte kunnen aanvragen, contact op kunnen nemen of zich in te schrijven.
7. Richtlijnen voor SEO
Om goed vindbaar te worden in Google, maak je gebruik van SEO. Dit wordt ook wel search engine optimization (zoekmachineoptimalisatie) genoemd. Onder SEO vallen alle inspanningen die je verricht om jouw landingspagina (en jouw website in de brede zin) beter vindbaar te maken in Google.
Wil je graag meer weten over SEO? En ben je benieuwd wat je vandaag nog kunt doen om de SEO van jouw landingspagina’s te verbeteren? Lees dan ook de volgende artikelen:
- Wat is SEO? Simpele uitleg voor starters
- Vindbaarheid website vergroten: 5 simpele tips
- Copywriting voor SEO: in 7 stappen naar succes
- Hoger in Google in 13 stappen
- Zo voorkom je de 11 meest gemaakte taalfouten
- Teksten corrigeren in 6 simpele stappen
Landingspagina optimaliseren? In 3 stappen naar succes
Beschik je al over aardig wat landingspagina’s, maar merk je dat deze matig bezocht worden of niet goed converteren? Dan kunnen een paar simpele optimalisaties je helpen om je landingspagina te verbeteren. Het onderstaande stappenplan helpt je daarbij.
Bezoekersgedrag op je landingspagina optimaliseren
Het optimaliseren van je landingspagina’s kun je het beste doen op basis van data. Data stelt je namelijk in staat om het gedrag van websitebezoekers te kwantificeren en in kaart te brengen. Dankzij online data weet je hoe lang mensen op je pagina blijven, welke onderdelen ze wel en niet lezen en of ze nog andere pagina’s op je website bezoeken of weer wegklikken. Er zijn diverse tools beschikbaar voor het meetbaar maken van bezoekersdata op je landingspagina. Twee voorbeelden daarvan zijn Google Analytics en Hotjar. Hieronder vind je daar meer informatie over.
Bezoekersgedrag analyseren met Google Analytics
Het meetbaar maken van het bezoekersgedrag op je landingspagina is gelukkig niet moeilijk. Je kunt in Google Analytics heel eenvoud zien hoe mensen zich op jouw landingspagina gedragen en wat dit over de kwaliteit en relevantie van je pagina zegt.
Bezoekersgedrag analyseren met Hotjar
Een andere manier om bezoekersgedrag te meten, is door een heatmap op je landingspagina te installeren. Dit kan via Hotjar. Met een heatmap worden de muisklikken, muisbewegingen en het scrollgedrag van bezoekers op je pagina gemeten en in kaart gebracht. Je kunt hierdoor heel eenvoudig zien hoe ver mensen naar beneden scrollen, waar ze op klikken en waar kun aandacht door getrokken wordt.
Met Hotjar kun je ook geanonimiseerde video-opnames maken van het bezoekersgedrag op je landingspagina. Je ziet dan precies hoe mensen over je pagina bewegen, naar welke pagina’s ze eventueel doorklikken en wanneer ze de website verlaten.
Op basis van deze data kun je een hoop leren over de kwaliteit en relevantie van je landingspagina. Hierdoor kun je heel concreet aan de slag met het optimaliseren hiervan. Zo kun je onderdelen weghalen die mensen toch niet bekijken en kun je de locatie van websiteknoppen veranderen om ervoor te zorgen dat mensen er eerder op klikken.
Lessen leren van succesvolle concurrenten
Niet alleen je eigen data is van belang om je landingspagina’s te verbeteren. Ook van concurrenten kun je veel leren. Zie je bijvoorbeeld dat een concurrent heel goed scoort met bepaalde landingspagina’s in Google? En wil jij dit ook bereiken? Kijk dan eens hoe hun landingspagina in elkaar zit en breng voor jezelf in kaart wat je hiervan kunt leren.
Een goede manier om dit te doen, is door vanuit het oogpunt van je klant naar jouw eigen landingspagina te kijken en vervolgens naar de landingspagina van je concurrent. Welke meerwaarde heeft de landinsgpagina van je concurrent ten opzichte van de jouwe? En wat kun je doen om deze meerwaarde te overtreffen?
Zelf webteksten leren schrijven? Lees mijn gratis ebook!
In mijn gratis ebook Bloggen als een copywriter leg ik je stap voor stap uit hoe je professionele webteksten schrijft. Download ‘m nu en start vandaag nog met het schrijven van jouw landingspagina.
Landingspagina laten schrijven? Ik help je graag verder
Wil je de perfecte landingspagina laten maken? En wil je zeker weten dat die aan alle regels en richtlijnen voldoet? Dan kan het verstandig zijn om een online marketeer in te huren. Benieuwd wat dit kost en wat de mogelijkheden zijn? Dan ga ik graag vrijblijvend met je in gesprek. We ontdekken dan samen wat je nodig hebt en hoe ik je hierbij kan helpen.