Contentmarketing uitbesteden: doen of niet?

Wil je je contentmarketing uitbesteden aan een professional? Dan vind je in dit artikel een overzicht van de voor- en nadelen hiervan. Ook ontdek je wat contentmarketing precies inhoudt en waarom het een nuttig marketingmiddel is voor je bedrijf.

Wat is contentmarketing?

Met contentmarketing wordt het verspreiden van waardevolle content bedoeld voor een specifieke doelgroep. Dit kan gaan om blogs, landingspagina’s, afbeeldingen, ebooks, whitepapers, infographics en video’s. Het doel van contentmarketing is om klanten te vinden en te binden via het internet. Dit kan via je eigen website, maar ook via externe kanalen zoals Google, Instagram, Facebook, LinkedIn, Pinterest en YouTube.

Geschreven tekst wordt gezien als de belangrijkste vorm van contentmarketing. Dat komt omdat je je doelgroep met webteksten op een laagdrempelige manier kunt bereiken. Met webteksten kunnen blogs worden bedoeld, maar ook nieuwsartikelen en landingspagina’s op je website.

Wat is het verschil tussen marketing en contentmarketing?

Marketing is een overkoepelende term voor de activiteiten die je onderneemt om je bedrijf, dienst of product in de markt te zetten. Onder marketing verstaan we advertenties, persberichten, banners, flyers en allerlei vormen van content. Deze content scharen we onder de noemer contentmarketing.

Wat contentmarketing onderscheidt van andere vormen van marketing, is dat het waarde toevoegt voor je doelgroep. Terwijl advertenties en banners vooral bedoeld zijn om sales te scoren, heeft contentmarketing als doel de gebruiker te inspireren en te informeren. Hoe waardevoller de content, hoe meer succes je boekt met contentmarketing.

Voorbeelden van contentmarketing

In de lijst hieronder vind je enkele praktijkvoorbeelden van contentmarketing. Hierdoor krijg je een beter idee van de definitie hiervan.

  • Een ICT-bedrijf publiceert een whitepaper waarin wordt uitgelegd hoe je migreert naar Microsoft Office 365.
  • Een personal trainer schrijft een blog met 10 tips om spiermassa te kweken.
  • Een businesscoach ontwikkelt een infographic met de beste productiviteitstips voor ondernemers.

Waarom contentmarketing gebruiken?

Contentmarketing kost tijd, geld en energie, maar levert op de lange termijn vrijwel altijd rendement op. Dat komt omdat het de enige vorm van marketing is waarin je waarde toevoegt voor je doelgroep. Met contentmarketing bereik je vooral mensen die aan het begin van de customer journey (klantreis) staan. Dit zijn vaak mensen die zich oriënteren op een bepaalde dienst of product, maar nog geen beslissing hebben genomen over een aankoop.

Met contentmarketing help je deze mensen om de beste keuze te maken en trek je hen dieper de klantreis in. Je leidt hen als het ware door een marketingfunnel richting een aankoop, een aanvraag of een contactmoment.

man legt salesfunnel uit aan collega

Contentmarketing uitbesteden

Wil je aan de slag met contentmarketing voor je bedrijf? Dan heb je vast al nagedacht over contentmarketing uitbesteden. Hiermee voorkom je per week urenlang bezig bent met het schrijven van blogs, het ontwikkelen van een contentkalender of het inplannen van je social media.

Ben je benieuwd of het voor jouw bedrijf de moeite waard is om contentmarketing te outsourcen? Dan vind je hieronder een handig overzicht van de voordelen en nadelen.

Voordelen van uitbesteden

  • Je bent zelf geen tijd kwijt aan het creëren en verspreiden van marketinguitingen.
  • Je kunt je vol focussen op je onderneming terwijl je marketing voor je wordt verzorgd.
  • Je hoeft je niet eerst wekenlang te verdiepen in hoe contentmarketing werkt.
  • Je vergroot je commerciële kansen door samen te werken met een freelancer of marketingbureau.

Nadelen van uitbesteden

  • Je bent elke maand geld kwijt aan het uitbesteden van je contentmarketing.
  • Een freelancer of marketingbureau heeft (te) weinig kennis van je diensten of producten.
  • Je loopt altijd het risico dat de samenwerking niet de gehoopte omzet oplevert.
  • Je bent elke maand tijd kwijt aan het beoordelen van het marketingmateriaal en het onderhouden van contactmomenten met je marketeer.
Twee mensen achter een laptop vragen zich af: wat is seo?

Aan wie kun je contentmarketing uitbesteden?

Zoals je hierboven kon lezen, heeft het uitbesteden van contentmarketing zowel voordelen als nadelen. Werk je met een betrouwbaar marketingbureau of met een ervaren freelancer? Dan wegen de voordelen gelukkig ruimschoots op tegen de nadelen. Maar wat is een betere keuze? Samenwerken met een bedrijf of met een zzp’er? Hieronder ontdek je welke keuze bij jouw bedrijf past.

Samenwerken met een contentmarketingbureau

Een contentmarketingbureau is vaak een stuk duurder dan een freelancer, maar biedt ook aanzienlijke voordelen. Zo werken er bij een contentmarketingbureau niet alleen marketeers, maar ook designers en copywriters. Er is dus veel expertise aanwezig en daardoor kan contentmarketing over de gehele breedte worden uitgerold.

Een mogelijk nadeel van samenwerken met een contentmarketingbureau is dat het contact wat onpersoonlijker is. Zo krijg je regelmatig een nieuwe marketeer toegewezen en verloopt het contact vaak via accountmanagers.

Samenwerken met een freelance contentmarketeer

Een freelance contentmarketeer is vaak een stuk goedkoper dan een contentmarketingbureau. Ook is het contact persoonlijker en bouw je sneller een duurzame relatie op. Omdat een freelancer meer afhankelijk van je is, toont die bovendien maximale inzet.

Werken met een zzp’er brengt echter valkuilen met zich mee. Zo zijn niet alle contentmarketeers goed in zowel schrijven als designen. Ook is er vaak geen vervanger in geval van ziekte of vakantie.

Hulp nodig? Vraag een kosteloos adviesgesprek aan

Wil je je contentmarketing uitbesteden aan een ervaren freelancer? Dan ga ik graag vrijblijvend met je in gesprek over de mogelijkheden. Samen kijken we naar wat je nodig hebt en wat je wilt bereiken. Benieuwd wat ik voor je kan betekenen? Neem dan contact op via onderstaande button.

Gratis adviesgesprek

Wil jij klanten vinden en binden middels online marketing? Arie Vogelaar gaat graag met je in gesprek over de mogelijkheden.