Wil je meer klanten scoren op het web? En heb je de middelen om hierin te investeren? Dan is het verstandig om een online marketeer in te huren. Je kunt ervoor kiezen een bureau in de arm te nemen, maar je kunt ook een freelance marketeer of zzp’er inhuren. Benieuwd wat de kosten hiervan zijn? Op deze pagina vertel ik je meer over het gemiddelde uurtarief van een online marketeer.
Wat kost een online marketeer?
Een freelance online marketeer werkt in de meeste gevallen op basis van een uurtarief. Dit wordt ook wel uurtje-factuurtje genoemd. Het gemiddelde uurtarief voor freelance marketeers ligt tussen de 55 euro en 85 euro. Beginnende marketeers die net van school komen zijn vaak wat goedkoper (tussen de 35 en 50 euro), terwijl ervaren marketeers soms 90 euro of meer kosten. Deze prijzen zijn exclusief btw.
Wil je zeker weten dat je een geschikte marketeer kiest? Kijk dan niet alleen naar wat een marketeer kost, maar ook naar wat die in het verleden heeft gepresteerd. Heeft de marketeer goede reviews in Google? Staan er cases vermeld op de website? En schrijft de marketeer regelmatig gastblogs op vakwebsites, zoals Frankwatching en Emerce? Dan is de kans groot dat je een betrouwbare en kundige marketeer hebt gevonden.
Hoe bepaalt een online marketeer het uurtarief?
Online marketeers baseren hun uurtarief op ervaring en specialisatie. Hoe meer ervaring een marketeer heeft, hoe meer geld die vraagt. Dat klinkt nadelig voor jou als ondernemer, maar niets is minder waar. Een kundige marketeer kan in minder tijd namelijk veel meer resultaat behalen.
Een andere component die bepaalt hoe duur een marketeer is, is hun mate van specialisatie. Zo hanteert een online marketeer die alle marketingdiensten aanbiedt (SEO, SEA, social media etc.) vaak een goedkoper uurtarief dan een specialist die zich toelegt op één vakgebied. Vaak zijn advertisingspecialisten en SEO-experts dus duurder dan allround online marketeers.
Welke online marketeer past bij jou?
Twijfel je of je voor een allround marketeer of een specialist wil gaan? Of weet je niet zeker of je moet kiezen voor een bureau of juist voor een zzp’er? Dan helpt onderstaand stappenplan je op weg.
- Wil je online marketing inzetten over meerdere kanalen, zoals Google, Facebook en LinkedIn? Dan kun je het beste kiezen voor een freelance online marketeer die allround geschoold is.
- Wil je online marketing inzetten voor één specifiek doel, zoals een advertisingtraject in Google Ads? Dan kun je het beste voor een specialist kiezen die zich hier volledig op toelegt.
- Wil je je online marketing groots aanpakken en langdurig samenwerken met een betrouwbare partij? Dan is een internetbureau of marketingbureau vaak de beste keus.
Hoeveel uren wil je afnemen per maand?
Een hoog uurtarief hoeft geen probleem te zijn wanneer je een klein marketingabonnement afneemt. Maar wanneer je tien of meer uren wilt afnemen, is het verstandig om je budget mee te laten wegen. Kijk daarom goed hoeveel je kunt begroten en welke inschatting een online marketeer je kan geven omtrent het resultaat en de termijn waarop dat resultaat wordt behaald.
Als je voor het eerst met een externe online marketeer gaat werken, kun je het beste klein beginnen. Kies bijvoorbeeld voor een abonnement van 4 tot 6 uren per maand en ontdek gaandeweg of de samenwerking bevalt. Je kunt niet meteen resultaten verwachten – het duurt vaak enige tijd voor online marketing het gewenste effect genereert – maar je kunt wel ontdekken of de marketeer gemotiveerd is, zich aan deadlines houdt en je goed informeert over de werkzaamheden.
Wanneer is het slimmer om een marketeer in dienst te nemen?
Twijfel je of je een freelancer wilt inhuren of een marketeer in loondienst wilt aannemen? Kijk dan vooral naar de intensiteit van je marketingplan. Wil je meer dan 40 uur marketing per maand afnemen en dit langdurig volhouden? Dan is het financieel voordeliger om een online marketeer aan te nemen. Neem je minder uren per maand af en weet je niet zeker of je hier op de lange termijn mee door wilt gaan? Dan is een freelancer of marketingbureau een betere keus.
Kies je voor een eenmalige klus of voor een structurele samenwerking?
De meeste ondernemers kiezen ervoor om structureel samen te werken met een freelance marketeer. Ze weten wat het uurtarief is en kunnen zo precies uitrekenen wat de online marketeer kost. Dit kan vervolgens worden afgewogen aan de omzet en zo kan eenvoudig worden bepaald of de online marketeer zichzelf terugverdient.
Er zijn echter ook ondernemers die niet op abonnementen zitten te wachten en liever in één keer een grote opdracht bij een marketeer neerleggen. Mocht je hier het geld voor hebben, dan kan dit heel voordelig zijn. Omdat de opdracht in één keer wordt uitgevoerd genereert dit een sneller resultaat.
Toch heeft dit ook nadelen. Bij een eenmalige opdracht krijgt de online marketeer niet de kans om je bedrijf en je doelgroep goed te leren kennen. Dit maakt het lastig om de juiste tone-of-voice en targetingmethoden te vinden.
Lees ook het artikel de 6 valkuilen van zoekmachineoptimalisatie uitbesteden
Hoe belangrijk is de hoogte van het uurtarief?
Er zijn marketeers die beweren dat het uurtarief van een online marketeer niet uitmaakt zolang de resultaten goed zijn. Ik ben het daar ten dele mee eens. Zolang een online marketeer meer oplevert dan dat die kost, maakt het voor jou als ondernemer niet uit wat je betaalt. Toch is het goed om kritisch te zijn op het uurtarief van een marketeer. Op die manier voorkom je dat je in de knel komt met je budget of dat je te veel uitgeeft.
Kies in elk geval niet zomaar voor de goedkoopste optie. Goedkoop is namelijk vaak duurkoop. Vergelijk het met een auto die je wilt aanschaffen. Je kies niet voor de goedkoopste auto, maar voor de auto die het beste bij je wensen en je budget aansluit. Als je een Ford Focus kunt betalen, ga je niet in een Fiat Panda rijden.
Dit betekent uiteraard niet dat de duurste optie altijd de beste is. Zo kan een Ford Focus veel praktischer zijn dan een Porsche 911, ook al heb je voldoende geld liggen voor dat laatstgenoemde model. Maak dus verstandige beslissingen wanneer het aankomt op het uurtarief en denk kritisch na over wat je nodig hebt en welk resultaat je wenst.
Mijn uurtarief als online marketeer
Ik werk al zo’n acht jaar in online marketing en ben allround geschoold. Ik leg me hoofdzakelijk toe op SEO en copywriting, maar ik verzorg ook Google Ads-campagnes en advertising via social media. Mijn uurtarief ligt op dit moment op 75 euro exclusief btw. Ik werk bij voorkeur op abonnementsbasis, omdat dit me de kans geeft een relatie op te bouwen met mijn klanten. Dit leidt op de lange termijn tot betere resultaten.
Benieuwd wat ik voor jouw bedrijf kan betekenen? Ik vertel je er graag meer over tijdens een vrijblijvend adviesgesprek.