Nieuwe klanten werven: 10 bewezen manieren

Wil je nieuwe klanten werven voor je bedrijf? In dit artikel vind je 10 tips om nieuwe klanten binnen te halen. Ik geef je adviezen en creatieve manieren om klanten te vinden en te binden, zowel online als offline. Benieuwd geworden? Lees hieronder verder en laat je inspireren.

1. Verander je mindset over sales

Veel ondernemers zijn goed in hun vak, maar hebben een hekel aan sales. Vaak omdat ze het werven van nieuwe klanten eng vinden, maar ook omdat het veel tijd kost om met sales bezig te zijn. Door de juiste methodes en strategieën toe te passen, kun je van sales gelukkig een feestje maken.

Onthoud dat ondernemen een vak apart is en dat dit losstaat van je kwaliteiten op uitvoerend gebied. Dat je een geweldig goede tekstschrijver of hondentrainer bent, betekent niet dat je ook een goede ondernemer bent. En dat je een kei bent in ondernemen, wil niet zeggen dat je vakinhoudelijk goed presteert.

Meer plezier in sales

Zo krijg je plezier in sales (gouden tip!)

Om plezier te krijgen in het werven van nieuwe klanten, heb je sterke competenties nodig. Dat is een leerproces waar tijd en energie in gaat zetten, maar als ondernemer heb je daar je hele leven profijt van. Zie sales daarom niet als een ‘moetje’, maar als een inherent onderdeel van jouw succes als bedrijfseigenaar.

Wil je plezier beleven aan het werven van nieuwe klanten? Focus je dan niet op het scoren van omzet, maar op het aanbieden van hulp en expertise aan mensen die dat nodig hebben. Door je prospects te benaderen vanuit een hulpvaardige mindset, lever je meerwaarde nog voordat ze een handtekening zetten.

Sales focus

Het draait daardoor niet langer om verkoop, maar om het bieden van service. Klanten voelen dit aan en belonen je oprechtheid. Wil je ondernemers of consumenten benaderen met als doel hen te converteren tot klant? Werk dan altijd vanuit de volgende twee vragen:

  • Wat is de uitdaging waar mijn potentiële klant mee rondloopt?
  • Welke oplossing kan ik daarvoor bieden met mijn bedrijf?

Door te denken vanuit service in plaats van verkoop, verandert je mindset naar mensen helpen met waar je goed in bent: jouw vak!

2. Breng je doelgroep in kaart

Je wil als ondernemer zoveel mogelijk klanten bereiken. Toch is kwaliteit een stuk belangrijker dan kwantiteit. Denk daarom goed na over welke doelgroep het beste bij je past. Hierdoor verspil je minder geld, tijd en energie aan sales en marketing.

Om te ontdekken welke doelgroep je het beste kunt bereiken, kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Bij welke doelgroep boek ik tot dusver de meeste sales?
  • Binnen welke doelgroep wil ik het liefst nieuwe klanten werven?
  • In welke inkomensgroep bevindt mijn doelgroep zich?
  • In welke regio bevindt mijn doelgroep zich?
  • In welke leeftijdscategorie bevindt mijn doelgroep zich?
  • Boek ik meer sales bij mannen, vrouwen of bij allebei?
  • Welke doelgroep heeft (waarschijnlijk) behoefte aan mijn dienst of product?
  • Op welke doelgroepen zijn mijn concurrenten gericht en wat kan ik daarvan leren?
Doelgroep bepalen

3. Verricht een waardepropositieonderzoek

Om nieuwe klanten te werven, is het niet alleen belangrijk je doelgroep in kaart te brengen, maar ook om over de positionering van je eigen bedrijf na te denken. Heb je op dit moment een goed beeld van je unique selling points (USP’s)? Beschik je over een SWOT-analyse? Heb je voldoende nagedacht over de 4 P’s van marketing? En beschikt jouw bedrijf over een corporate storytelling die je doelgroep aanspreekt?

Door een waardepropositieonderzoek te verrichten, krijg je een beter beeld van waar je staat in de markt enwat je jouw klanten te bieden hebt. Dit biedt duidelijkheid aan je doelgroep, maar ook aan jezelf. Je kunt op basis van een waardepropositieonderzoek strategische beslissingen nemen over de groei van je bedrijf.

SWOT-analyse

4. Bezoek netwerk-events en businessclubs

Hoe meer naamsbekendheid je hebt, hoe minder tijd je aan sales hoeft te besteden. Werk je veel regionaal en wil je top-of-mind raken bij een lokale doelgroep? Dan is het een goede investering om je aan te sluiten bij een businessclub.

Er zijn in Nederland honderden businessclubs. Van bekende organisaties zoals BNI tot lokale initiatieven in dorpen en steden. Businessclubs organiseren wekelijks of maandelijks netwerk-events waarin je met andere ondernemers in contact komt. Vaak eet je samen een hapje of praat je over business tijdens een borrel.

Netwerken is voor veel ondernemers een vies woord, maar dat is niet nodig. Netwerken is gewoon een ander woord voor nieuwe mensen leren kennen en sociale contacten opdoen. Ook hiervoor geldt weer dat het niet draait om sales, maar om elkaar inspireren en helpen. Hoe oprechter je daarin bent, hoe groter de kans dat nieuwe klanten werven een succes wordt.

Bij veel businessclubs krijg je de gelegenheid vrijblijvend op bezoek te komen. Je hoeft daardoor niet meteen lid te worden, maar kunt eerst ontdekken wat je ervan vindt. Wil je creatief klanten werven in je regio? Dan is het een aanrader om hier gebruik van te maken.

Zeker als grote klanten binnenhalen een prioriteit is, is netwerken belangrijk. Je bouwt hiermee vertrouwen op en dat helpt je in het acquisitieproces.

5. Word beter vindbaar in de zoekmachine

Steeds meer ondernemers verplaatsen hun sales naar online. Dat komt omdat je op het web laagdrempelig nieuwe klanten kunt scoren en een groot deel van je sales kunt automatiseren. Een goede manier om dit te doen is door je website beter vindbaar te maken in Google.

Om dit te bereiken, publiceer je landingspagina’s op je website die gericht zijn op zoekopdrachten die mensen intypen in Google. Dit wordt ook wel SEO genoemd. Deze afkorting staat voor Search Engine Optimization en staat in Nederland ook wel bekend als zoekmachineoptimalisatie. SEO is een belangrijk onderdeel van je contentmarketing.

3 speerpunten van SEO

Een groot voordeel van SEO is dat je werkt aan organische vindbaarheid. Dat wil zeggen dat je geen klikgeld betaalt wanneer mensen in de zoekresultaten op jouw website klikken. Wanneer je adverteert in Google, betaal je wél klikgeld en praten we dus niet over organische vindbaarheid, maar over betaalde vindbaarheid. Voor nieuwe klanten werven zijn beide manieren heel geschikt.

Wil je beter vindbaar worden met je website in Google? Lees dan mijn artikelen over SEO en laat je inspireren:

6. Bereik klanten door te adverteren in Google Ads

Wil je vandaag nog nieuwe klanten werven via het web? Dan is adverteren in Google Ads je beste keus. Hiermee word je meteen vindbaar in de zoekmachine en kun je op de korte termijn nieuwe sales scoren.

Houd er rekening mee dat je met advertenties in Google Ads – ook wel SEA of Search Engine Advertising genoemd – per klik op jouw advertentie een bepaald bedrag aan Google betaalt. De hoogte van dit bedrag hangt af van hoeveel concurrentie je hebt van andere adverteerders. Soms betaal je dus maar een paar cent per klik, maar soms ook een paar euro.

Er zijn sectoren waarin de concurrentie in Google Ads zeer hoog is, maar er is bijna altijd een manier om deze concurrentie te omzeilen. Daar is creatieve marketing voor nodig, maar met de juiste hulp, kom je een heel eind.

7. Start een advertentiecampagne op social media

Wil je mensen bereiken in hun sociale habitat? Dan is adverteren op social media een goede keus. Op Facebook en Instagram is dit relatief goedkoop. Dat komt omdat je niet adverteert op de zoekintentie van je doelgroep (zoals in Google Ads het geval is), maar op hun demografische, geografische en psychografische kenmerken.

Op Facebook en Instagram kun je je bijvoorbeeld richten op mensen die in de omgeving van Utrecht wonen en kinderen hebben in de leeftijd van 12 tot 18 jaar. Ook kun je ervoor kiezen mensen te targeten die affiniteit hebben met duurzaamheid en milieu.

Actieve gebruikers op social media

Wil je graag adverteren op LinkedIn? Dan ben je een stuk duurder uit, maar je kunt hier wel heel specifiek adverteren op beroepsgroep, functietitel, regio, werkervaring en opleidingsniveau. Zo kun je heel eenvoudig adverteren op inkopers in de logistiek, managers in de zorg of hr-medewerkers in het bedrijfsleven. Ook kun je CEO’s en directeurs bereiken via LinkedIn-advertenties.

8. Schrijf advertorials en pr-artikelen

Wil je meer online én offline exposure creëren voor je bedrijf? Dan is PR een bewezen manier om dit te bereiken. Voorbeelden van PR zijn:

  • Een advertorial over je bedrijf op indebuurt.nl
  • Een branded content-artikel in een online vakblad
  • Een interview met jou als ondernemer in de lokale krant
  • Een video over je bedrijf op een lokale nieuwswebsite

Door gebruik te maken van public relations, laat je zien dat je bereid bent om te investeren in de exposure van je bedrijf. Hierdoor wordt je naamsbekendheid groter en bereik je je doelgroep op kanalen die je niet zelf in je beheer hebt. Dit is een waardevolle aanvulling op de activiteiten die je onderneemt op je eigen website en socialmediakanalen.

Nieuwe klanten werven? Download mijn gratis ebook over marketing!

Arie Vogelaar - Ebook - Online Strategie Voor Bedrijven

9. Ontwikkel een strategie voor koude acquisitie

Influencers in sales beweren nogal eens dat koude acquisitie dood is, maar niets is minder waar. Koude acquisitie is een prima methode voor nieuwe klanten werven. Wel is het belangrijk dat je hier een doelgerichte strategie voor bedenkt. Ik raad je af om met hagel te schieten en jan en alleman op te bellen om je diensten aan te prijzen. Je kunt veel beter van tevoren bepalen welke ondernemers je wilt bereiken en daar maatwerk acquisitie op toepassen.

Toen ik net als fulltime ondernemer begon, maakte ik regelmatig gebruik van koude acquisitie om nieuwe klanten te werven. Dat deed ik hoofdzakelijk via e-mail. Ik gebruikte daar de volgende strategie voor:

  • Ik maak een lijst van tien ondernemers met wie ik graag een samenwerking wil aangaan
  • Ik stuur hen een mail waarin ik uitleg welke kansen ze op dit moment laten liggen en waar ze tekort schieten ten opzichte van hun concurrenten.
  • Ik bied een concrete oplossing waar ze in eerste instantie zelf (!) mee aan de slag kunnen gaan.
  • Ik stuur een zelfgeschreven e-book mee waarin ze de nodige tips en tricks vinden
  • Ik sluit de mail af met het aanbod om een vrijblijvend adviesgesprek te voeren, mochten ze daar behoefte aan hebben.

Met deze acquisitiestrategie boekte ik verrassende successen. Van de tien ondernemers die ik mailde, kreeg ik gemiddeld drie positieve reacties terug. Door de maanden heen leverde me dat klanten op waar ik vandaag de dag nog steeds mee samenwerk.

10. Besteed je marketing en sales uit aan een professional

Ben je druk met je onderneming en heb je geen tijd of zin om zelf nieuwe klanten te werven? Dan kun je er ook voor kiezen een professional in te huren. Zo kun je een freelancers vragen om je online marketing op te pakken, of kun je een salesbureau inhuren om je acquisities te beheren.

Als marketeer denk ik graag met je mee over de mogelijkheden om nieuwe klanten te vinden. Benieuwd wat ik voor je kan betekenen en welke tarieven je kunt verwachten? Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Gratis adviesgesprek

Wil jij klanten vinden en binden middels online marketing? Arie Vogelaar gaat graag met je in gesprek over de mogelijkheden.