Zo maak je een goede Instagram-bio (4 tips!)

Je Instagram-biografie is een belangrijk onderdeel van je Instagramprofiel. In je Instagram-bio vat je samen wie je bent en wat je jouw volgers te bieden hebt. Dat geldt voor je persoonlijke Instagrampagina, maar ook voor de Instagrampagina van je bedrijf. Benieuwd hoe je een aantrekkelijke Instagram-bio maakt en hoe dit bijdraagt aan je online marketing? Dit artikel helpt je op weg!

Wat is een Instagram-bio?

Je Instagram-biografie vormt het bovenste deel van je Instagrampagina. Je vindt hier onder andere je naam, je profielfoto en een korte introductietekst. Ook kun je in de bio een link toevoegen naar je website, portfolio of Linktree-pagina. In je Instagram-bio kun je maximaal 150 tekens gebruiken. Dat betekent dat je bio een hoge informatiedichtheid moet hebben en dat deze kernachtig moet verwoorden wat jij je volgers te bieden hebt. De bedoeling van een Instagram-bio is dat je bezoekers triggert om je te volgen.

Je Instagram-biografie bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Profielfoto
  • Naam
  • Categorie
  • Introductietekst
  • Website

Waarom is een goede Instagram-biografie belangrijk?

Er zijn wereldwijd meer dan 1 miljard mensen die gebruik maken van Instagram. In Nederland gaat dit om ruim 8.5 miljoen mensen. Dit is ongeveer de helft van de totale bevolking. Dit maakt Instagram een van de belangrijkste online kanalen waarmee jezelf of je bedrijf kunt promoten.

Instagram-bio

Hoewel Facebook in Nederland nóg meer gebruikers heeft dan Instagram, is de betrokkenheid op Instagram een stuk groter. De engagement is zelfs tienmaal hoger. Hoe hoog die engagement precies is, hangt onder meer af van de kwaliteit van je biografie. Hoe beter je Instagram-bio uit de verf komt, hoe groter de kans dat je potentiële volgers aanspreekt.

Mensen verliezen online al snel hun geduld. Als je een saaie profielfoto hebt en over een nietszeggende introductietekst beschikt, is de kans groot dat bezoekers wegklikken en op zoek gaan naar andere accounts om te volgen. Met een goede Instagram-bio kun je dit voorkomen en trigger je mensen om op de volgbutton te klikken.

Hoe maak je een goede Instagram-bio?

Wil je zeker weten dat je over een aantrekkelijke Instagram-bio beschikt? Volg dan onderstaand stappenplan om je Instagram-biografie naar een hoger niveau te tillen.

1. Kies een sterke profielfoto

Je profielfoto is het allereerste wat mensen zien wanneer ze op je Instagramprofiel terechtkomen. Het is daarom belangrijk dat deze foto echt iets zegt over wie je bent en wat je te bieden hebt. Wil je een Instagram-bio maken voor je bedrijf? Dan is het raadzaam om je logo te gebruiken als profielfoto. Heb je een persoonlijke Instagrampagina? Kies dan een foto van jezelf en zorg dat deze van hoge kwaliteit is.

Instagram-bio

2. Kies een passende gebruikersnaam

Een passende gebruikersnaam mag niet ontbreken. Dat geldt zeker voor bedrijven. Gelukkig is het kiezen van een geschikte gebruikersnaam niet moeilijk. Je kunt het beste gewoon kiezen voor je bedrijfsnaam of het merk dat je wilt promoten. Zoek je een geschikte gebruikersnaam voor je persoonlijke Instagram? Kies dan voor je eigen naam of bedenk een hippe gebruikersnaam die past bij wie je bent en wat je doet.

Bij het kiezen van een gebruikersnaam, zijn er heel wat valkuilen die je moet zien te voorkomen. Kies bijvoorbeeld geen naam die lastig te onthouden of lastig in te typen is. Voorkom ook rare spellingsvormen, afkortingen en leestekens.

Voor het kiezen van een passende gebruikersnaam op Instagram geldt het motto: keep it simple. Maak het dus niet moeilijker dan het is. Vaak is het eerste idee wat in je opkomt ook meteen het beste idee.

3. Plaats een link naar je website of portfolio

Je Instagram-biografie biedt een unieke kans om bezoekers en volgers naar je website te leiden. Zorg er daarom voor dat er in je bio altijd een link naar je website of portfolio aanwezig is. Heb je geen eigen website, maar wil je wel andere online kanalen promoten waar je actief bent? Maak dan een Linktree-account aan en plaats hier een link naar op je Instagramprofiel.

Een bedrijf dat dit heel slim doet is Van Berkel Advies uit Middelharnis. Dit bedrijf maakte enkele dagen geleden een Instagram-account aan en plaatste meteen een Linktree-account in hun bio. Een slimme keus, want de kans dat volgers converteren tot klanten wordt hierdoor een stuk groter.

Wil je winacties, kortingsacties of nieuwe productlijnen promoten? Dan kun je de link op je Instagram naar believen aanpassen. Zo kun je met een link verwijzen naar een product dat recent is gelanceerd, een case die je graag wilt uitlichten of een nieuwe photoshoot in je online portfolio.

4. Creëer een hippe introductietekst

Een van de belangrijkste onderdelen van je Instagram-bio is de introductietekst. Benieuwd hoe je hier een succes van maakt? Dan helpen onderstaande tips je op weg.

Houd het kort en krachtig

Je wilt in je introductietekst zoveel mogelijk vertellen, terwijl je maar een paar tekens mag gebruiken. Zorg dus dat je echt de kern belicht van wie je bent en wat je te bieden hebt. Je kunt dit zien als een elevator pitch van jezelf of je bedrijf. Let er goed op dat de introductietekst in de juiste tone-of-voice is geschreven. Dit maakt de kans een stuk groter dat je doelgroep zich aangesproken voelt.

Benadruk je selling points

Heb je een Instagrampagina met prachtige foto’s van de natuur? Of beheer je een kledingwebshop voor mensen met een maatje meer? Benoem dit dan in je introductietekst. Zo weten mensen wat ze kunnen verwachten wanneer ze je profiel bezoeken.

Een bedrijf dat hun selling points slim benadrukt in hun Instagram-biografie, is het bedrijf WebNL uit Stellendam. Kijk maar eens naar deze korte en krachtige introductietekst:

Instagram-bio

Je kunt ook andere selling points benadrukken in je Insta-bio. Zo kun je in je introductietekst schrijven dat je door heel Nederland gratis producten verzendt of dat je de winnaar bent van een modellencontest.

Maak gebruik van emoji’s

Laten we eerlijk zijn: een Insta-bio zonder emoties is een beetje saai. Kies er daarom voor je introductietekst te voorzien van emoticons. Hiermee geef je kleur en sfeer aan je Instagram-biografie en trek je de aandacht van je profielbezoekers. Een leuk voorbeeld daarvan vind je op het Instagramprofiel van Zorgkleding.nl.

Instagram-bio

Verdeel je introductietekst over meerdere alinea’s

Je wilt natuurlijk niet dat je Instagram-bio één grote lap tekst vormt. Kies er daarom voor om meerdere alinea’s te gebruiken. Zo kun je elk selling point uitlichten op een nieuwe regel en bij elke regel een andere emoji plaatsen. De afbeelding hierboven is daar een goed voorbeeld van.

Meer lezen over marketing op Instagram

Wil je jouw Instagrampagina tot een succes maken? Laat je dan ook inspireren door onderstaande artikelen:

Instagram uitbesteden? Vraag om vrijblijvend advies

Wil je de marketing van je Instagrampagina uitbesteden? Dan ga ik graag met je in gesprek over de mogelijkheden. Samen met jou kiezen we de juiste positionering en strategie en werken we aan de groei van je kanaal. Benieuwd wat ik voor je kan betekenen? Neem dan contact op voor een kosteloos adviesgesprek.

Gratis adviesgesprek

Wil jij klanten vinden en binden middels online marketing? Arie Vogelaar gaat graag met je in gesprek over de mogelijkheden.