Strategie online marketing bepalen: 5 stappen

Als je online wilt groeien met je bedrijf, kun je niet zonder onlinemarketingstrategie. De kans is groot dat je vol goede moed begint aan creëren van je online strategie, maar dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Op internet lees je immers van alles over SEO, SEA, e-mailmarketing, contentmarketing en social media. In dit blog ontdek je in 5 eenvoudige stappen hoe je jouw strategie online marketing vormgeeft.

Strategie online marketing: in 5 stappen naar succes

Wil je online succes boeken met je website? En wil je graag nieuwe klanten werven en leads genereren? Dan kun je niet zonder een stukje strategie. Dankzij een goede strategie voor online marketing, werk je doelbewust en gestructureerd aan het vergroten van je online succes. Dat levert je enkele belangrijke voordelen op:

  • Je weet wat je doelen zijn en welke resultaten je wilt behalen
  • Je weet welke online kanalen je hiervoor kunt inzetten
  • Je weet hoe je je resultaten meetbaar maakt en optimaliseert

Benieuwd hoe je dit het beste kunt aanpakken? Hieronder vind je een eenvoudig stappenplan.

toppositie in google behalen

1. Bepaal je online doelstellingen voor de komende 12 maanden

Iedere ondernemer wil online groeien. Maar wat hoop je precies te bereiken? En welke doelen zijn realistisch? Om dit te bepalen, is het belangrijk dat je de volgende zaken voor jezelf op papier zet:

  • Wat je doel is voor de komende 12 maanden
  • Welke inzet hiervoor nodig is
  • Hoe je je voortgang meetbaar maakt

Deze zaken vormen de basis van je strategie online marketing. Besteedt hier dus voldoende aandacht aan en maak hiervoor een contentkalender.

Casus: bouwbedrijf wil lokaal klanten scoren via het web

Stel je voor: je hebt een bouwbedrijf hebt en je wilt prefab dakkapellen verkopen in je regio. Er is een hoop concurrentie in jouw markt, maar er liggen ook veel kansen. Een groot deel van de bouwbedrijven beschikt bijvoorbeeld niet over eens over een website, of heeft een website die sterk verouderd is en niet goed werkt op mobiel of tablet.

Realistische doelen stellen

Voor je bouwbedrijf zouden de volgende jaardoelen heel realistisch zijn:

  • Lokaal beter vindbaar worden dan je concurrenten in Google
  • Vijf aanvragen per maand scoren via je website

Bepalen welke inzet hiervoor nodig is

Nu je weet wat je doelen zijn, is het zaak om te bepalen welke inzet hiervoor nodig is. Ook dat is heel eenvoudig:

  • Om hoger te scoren in Google, schrijf je elke week twee landingspagina’s die een antwoord bieden op de zoekvraag van jouw potentiële klanten in Google.
  • Om aanvragen te scoren op je website, zorg je dat deze zo is ingericht dat bezoekers eenvoudig en laagdrempelig contact met je kunnen opnemen.

Zoals je ziet, heb ik geen waslijst aan doelen geselecteerd, maar kies ik slechts voor twee hoofddoelen. Waarom? Omdat het weinig zin heeft om met hagel te schieten. Hoe meer focus je legt op één doel, hoe groter de kans dat je jouw strategie online marketing tot een succes maakt.

Je voortgang meetbaar maken

Om te weten hoe je presteert, dien je je voortgang meetbaar te maken. Je kunt hiervoor gebruik maken van de gratis tools van Google. Deze tools zijn Google Analytics en Google Search Console. Dankzij deze tools kun je de prestaties van je website meetbaar maken en ontdekken hoe het gesteld is met jouw online succes.

Weet je niet hoe deze tools werken? Dan zijn er diverse YouTube-video’s waarin dit op eenvoudige wijze wordt uitgelegd. Je kunt ook altijd contact opnemen voor advies. Ik help je graag op weg!

zoekmachineoptimalisatie uitbesteden

2. Bepaal hoe je op dit moment presteert

Je weet nu wat je doel is, maar hoe ver ben je daarvan verwijderd? Om dit te bepalen, dien je een onderzoek te doen naar je huidige online positie. Laten we het bouwbedrijf opnieuw als voorbeeld nemen. Wat moet dit bedrijf weten over hun huidige prestaties op het web?

  • Hoeveel bezoekers er op dit moment op de website komen
  • Hoeveel aanvragen er gemiddeld binnenkomen via de website
  • Op welke zoekwoorden ze goed scoren in Google

Om deze cijfers te onderzoeken, kun je wederom gebruik maken van Google Analytics en Google Search Console. In deze tools vind je alle metrics die nodig zijn om je prestaties te meten. Voor je strategie online marketing is deze data onmisbaar.

3. Bepaal hoe je concurrenten presteren

We blijven nog even bij het voorbeeld van het bouwbedrijf. Als je je concurrenten wilt aftroeven in Google, is het belangrijk om te weten hoe zij op dit moment scoren. Doen ze het beter dan jou? En zo ja, wat kun je daarvan leren? Of laten ze juist kansen liggen waar je zelf op in kunt spelen?

Om dit te achterhalen, kun je gebruik maken van een betaalde tool genaamd SE Ranking. Hierin kun je heel eenvoudig zien hoe je concurrenten presteren. Op basis daarvan kun je bepalen wat er voor nodig is om hen te slim af te zijn.

4. Maak een plan van aanpak

Zonder actieplan kom je niet ver. Zorg dus dat je over een concreet plan van aanpak beschikt voor je strategie online marketing. Deze kun je het beste SMART-formuleren. Dit staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Voor het bouwbedrijf zou zo’n plan van aanpak er als volgt kunnen uitzien:

  1. Verricht een zoekwoordonderzoek om te ontdekken waar potentiële klanten op zoeken in Google.
  2. Schrijf elke dinsdagmiddag twee landingspagina’s op basis van relevante zoekwoorden.
  3. Monitor elke maand je resultaten in Google Analytics en Google Search Console.
  4. Optimaliseer elk kwartaal je landingspagina’s om deze optimaal te laten presteren.
professionals in een brainstorm

Bonustip: Verricht een waardepropositieonderzoek

Wil je eerst dieper nadenken over de strategie en de storytelling van je bedrijf? En wil je goed in kaart brengen hoe je jezelf het beste kunt positioneren in de markt? Dan is het raadzaam om te starten met een zogenaamd waardepropositieonderzoek. Je start dan niet meteen met het bepalen van je online doelstellingen, maar denkt eerst goed na over de volgende zaken:

  • Bepaal je USP’s en bouw hier storytelling omheen
  • Bepaal het wat, hoe en waarom van je bedrijf
  • Breng je kansen en bedreigingen in kaart met een SWOT-analyse

Met bovenstaande zaken leg je een belangrijk fundament voor je bedrijf. Je krijgt hierdoor een beter beeld van waar je kracht ligt, welke ontwikkelpunten je nog hebt en met welke externe bedreigingen je te maken hebt. Denk bij dat laatste bijvoorbeeld aan een lockdown, een economische crisis of de opkomst van vermogende concurrenten.

SWOT-analyse

Strategie online marketing bepalen? Vraag om vrijblijvend advies

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het bepalen van je online strategie? En wil je overleggen met een specialist? Neem dan gerust contact met me op en ontdek wat de mogelijkheden zijn.

Gratis adviesgesprek

Wil jij klanten vinden en binden middels online marketing? Arie Vogelaar gaat graag met je in gesprek over de mogelijkheden.