Een contentkalender is bedoeld om je contentmarketing te structureren. Maar wat is een contentkalender precies? En hoe kun je er zelf eentje maken? In dit artikel ontdek je er alles over.
Wat is een contentkalender?
Een contentkalender is een overzicht van alle informatie die je via marketingkanalen wilt verspreiden. In de contentkalender staat beschreven wat je wilt publiceren, wanneer dit staat gepland en welk kanaal je hiervoor wilt gebruiken.
Waarom een contentkalender maken?
Een contentkalender biedt diverse voordelen voor je bedrijf. Dankzij een contentkalender breng je structuur aan in je marketingstrategie en bepaal je vooraf welke uitingen je waar en wanneer wilt publiceren. Door met een contentkalender te werken, ga je strategisch en planmatig te werk en voorkom je dat de klad in je marketing komt. Hierdoor behaal je meer succes met het werven van nieuwe klanten.
Dit alles helpt je om regelmatig met je doelgroep in contact te blijven. Dit is nuttig om nieuwe klanten te vinden, maar ook om bestaande klanten van de best mogelijke service te voorzien. Hiermee creëer je niet alleen omzet, maar ook ambassadeurschap en een hogere klantwaarde in het algemeen. Dat laatste wordt ook wel retentie of customer lifetime value (CLV) genoemd.
Hoe maak je een contentkalender?
Het maken van een contentkalender is niet moeilijk. Er zijn diverse gratis templates beschikbaar in programma’s zoals Microsoft Excel en Trello, maar je kunt ook prima zelf een contentkalender maken. Hoe simpeler je het maakt, hoe groter de kans dat je je eraan houdt. Daarom raad ik je aan om alle overbodigheden te schrappen en je enkel te focussen op wat écht belangrijk is.
Ben je benieuwd hoe je je eigen marketingkalender maakt? En wil je weten waar je zoal op moet letten? Lees dan hieronder hoe je een contentkalender maakt voor social media, SEO en e-mailmarketing.
Contentkalender voor social media
Wil je een contentkalender voor social media inplannen? Dan kun je hier zowel je posts op LinkedIn, Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest en Snapchat in verwerken. Op die manier weet je precies wat je wilt plaatsen, wanneer je dat wilt plaatsen en via welk kanaal.
Om een contentkalender voor social media te maken, kun je het beste gebruik maken van een spreadsheet of een tabel in je tekstverwerker. Je kunt hier de volgende zaken in verwerken:
- De datum en de tijd waarop je een bericht wil inplannen
- Het onderwerp en de inhoud van het bericht
- De doelgroep die je hiermee wilt bereiken
- Het kanaal waarop je dit bericht wilt verspreiden
In het voorbeeld hieronder vind je een fictieve social media-contentkalender voor een bedrijf in brandbeveiliging.
Datum en tijd | Onderwerp en inhoud | Doelgroep | Kanaal |
1 januari om 13:00 uur | Nieuwjaarswens voor klanten en relaties | Bedrijven en particulieren | Facebook, Instagram en LinkedIn |
5 januari om 13:00 uur | Infographic met richtlijnen voor brandveiligheid | Bedrijven | |
10 januari om 13:00 uur | Waarom koolstofmonoxidemelders belangrijk zijn | Particulieren | Facebook en Instagram |
15 januari om 13:00 uur | Actie: gratis brandveiligheidscheck op locatie | Bedrijven | |
20 januari om 13:00 uur | 10 meest gemaakte fouten in brandveiligheid | Bedrijven en particulieren | Facebook, Instagram en LinkedIn |
Contentkalender voor SEO
Wil je een contentkalender ontwikkelen voor SEO? Dan maak je een verstandige keus. Met SEO zorg je dat je beter vindbaar wordt in de zoekmachine en het schrijven van webteksten en landingspagina’s speelt daarin een belangrijke rol. Omdat SEO een tijdrovende bezigheid is, is het verstandig om vooraf een planning te maken van de onderwerpen waarover je wilt schrijven en wanneer je een SEO-tekst publiceert.
Het ontwikkelen van een contentkalender voor SEO komt het maken van een contentkalender voor je socials. Voor SEO heb je de volgende informatie nodig voor in je marketingkalender:
- De datum waarop je een tekst wilt publiceren
- De zoekwoorden waarop je je wilt richten in je tekst
- De doelgroep die je hiermee wilt bereiken
- Het beoogde doel van je tekst
In het voorbeeld hieronder vind je een fictieve SEO-contentkalender voor een bedrijf in brandbeveiliging.
Datum | Zoekwoord(en) | Doelgroep | Doel |
1 januari | regels brandbeveiliging, regels brandveiligheid, richtlijnen brandveiligheid | Bedrijven | Doelgroep informeren |
5 januari | beste rookmelders van 2022, best verkochte rookmelders, rookmelders best getest | Bedrijven en particulieren | Verkopen genereren |
10 januari | wat kost een brandveiligheidscheck, tarieven brandveiligheid, goedkoop brandveiligheidsbedrijf | Bedrijven | Aanvragen genereren |
15 januari | brandveiligheid in de horeca, regels brandveiligheid café, regels brandveiligheid hotel, regels brandveiligheid restaurant | Horecabedrijven | Doelgroep informeren |
20 januari | brandveiligheid school, brandveiligheid kinderdagverblijf | Onderwijsinstellingen | Aanvragen genereren |
Contentkalender voor e-mailmarketing
Heb je een groot klantenbestand met e-mailadressen? En wil je deze e-maillijsten bereiken met interessante tips, aanbiedingen en services? Dan is een contentkalender voor je e-mailmarketing onmisbaar. Dankzij een contentkalender is de kans een stuk groter dat je consistent mailings verstuurd en dat in contact blijft met je klanten.
Om een contentkalender voor e-mailmarketing te creëren, heb je de volgende informatie nodig:
- De datum waarop je een mailing wilt versturen
- Het onderwerp en de inhoud van de mailing
- De e-maillijst die je hiermee wilt bereiken
- Het beoogde doel van de mailing
In het voorbeeld hieronder vind je een fictieve mailingkalender voor een bedrijf in brandbeveiliging.
Datum | Onderwerp en inhoud | E-maillijst | Doel |
1 januari | Nieuwjaarslijst voor klanten en relaties | Alle e-maillijsten | Doelgroep inspireren |
5 januari | Belangrijkste regels omtrent brandveiligheid | E-maillijst bedrijven | Doelgroep informeren |
10 januari | Waarom koolstofmonoxidemelders belangrijk zijn | E-maillijst particulieren | Verkopen genereren |
15 januari | Actie: gratis brandveiligheidscheck op locatie | E-maillijst bedrijven | Aanvragen genereren |
20 januari | 10 meest gemaakte fouten in brandveiligheid | Alle e-maillijsten | Doelgroep informeren |
Voorkom deze fouten bij het maken van je contentkalender
Je weet nu hoe je een eenvoudige contentkalender maakt voor social media, SEO en e-mailmarketing. Toch worden er bij het samenstellen van een contentkalender veel fouten gemaakt. Je kunt dit voorkomen door goed te letten op de volgende zaken:
1. Keep it simple
Je kunt een contentkalender zo ingewikkeld maken als je zelf wilt, maar waarom zou je? Hoe simpeler je begint, hoe groter de kans dat je je eraan houdt. Zorg dus dat je contentkalender alleen over de broodnodige informatie beschikt en laat onnodige details lekker achterwege.
2. Maak vooraf tijd vrij in je agenda
Een contentkalender maken is één ding, maar het daadwerkelijk uitvoeren hiervan is een tweede. Het komt vaak voor dat mensen vol goede moed een planning maken, maar nauwelijks aan de uitvoer toekomen. Je kunt dit voorkomen door vooraf tijd vrij te plannen in je agenda. Zorg dat deze tijd heilig is en niet zomaar kan worden vervangen voor een meeting of een andere ‘dringende’ activiteit.
3. Maak je resultaten meetbaar
Je kunt nog zoveel content publiceren, maar als je je resultaten niet meetbaar maakt, weet je ook niet hoeveel effect het heeft. Het is daarom slim om doorlopend te meten hoe goed jouw marketinguitingen presteren. Je komt er op die manier achter welke content interactie genereert en welke content niet of nauwelijks.
- Voor social media geldt dat je het succes van je content kunt afmeten aan de hoeveelheid likes, reacties en de groei in volgers. Ook het aantal aanvragen dat uit je content voortkomt, is een goede graadmeter.
- Voor SEO geldt dat je het succes van je content kunt meten door je vindbaarheid in Google te tracken. Dit kan via Google Search Console, maar ook via betaalde tools zoals SE Ranking en SEMrush.
- Voor e-mailmarketing geldt dat je in je e-mailmarketingsoftware kunt kijken wat het klikpercentage van je mailings is, hoeveel procent van de mensen in je mailinglijst de mail openen en hoeveel conversies dit genereert.
4. Vraag je doelgroep om feedback
De content die je publiceert, is bedoeld om je klanten of potentiële klanten te helpen. Maar bereik je dit ook echt? Dat kun je pas zeker weten wanneer je hen om feedback vraagt. Het is daarom slim om je doelgroep regelmatig te benaderen met een vragenlijst of enquête. En het mooie is: dit kun je gewoon in je contentkalender inplannen.
Contentkalender uitbesteden? Vraag een adviesgesprek aan
Wil je het maken van je contentkalender uitbesteden? Dan maak je een goede keuze. Door een professionele marketeer aan het werk te zetten, weet je zeker dat je contentkalender een succes wordt. Benieuwd wat dit kost en wat je hiervan kunt verwachten? Ik vertel je er graag meer over tijdens een vrijblijvend adviesgesprek.