Social media inplannen: tools voor Instagram, Facebook en LinkedIn

Wil jij social media inplannen op Instagram, Facebook of LinkedIn, in plaats van handmatig berichten te plaatsen? Dan maak je een verstandige beslissing. Het automatiseren van je socialmediaplanning bespaart je namelijk een hoop tijd en moeite. Ook zorgt het ervoor dat je consistent nieuwe berichten publiceert. Ik leg je op deze pagina graag uit welke gratis tools je hier het beste voor kunt gebruiken. Ook geef ik je de nodige inspiratie over het bedenken van een professionele contentstrategie.

Instagram inplannen doe je op Later.com

Met de gratis tool later.com kun je heel eenvoudig je Instagram inplannen. Dat kan voor een week, een maand of voor meerdere maanden. Het fijne aan deze software is dat je een gratis account kunt aanmaken en dat je binnen een minuut snapt hoe het werkt.

Screenshot van de layout van later.com

Ik plan mijn Instagram-posts vaak voor zo’n drie maanden in via Later. Op die manier hoef ik me hier niet druk meer om te maken. Uiteraard zorg ik ervoor dat ik na enige tijd een reminder in mijn agenda zet om nieuwe posts te maken en ook deze in te plannen. Op die manier vallen er geen gaten in mijn contentkalender.

Facebook en LinkedIn inplannen doe je op Buffer.com

Buffer is de beste gratis tool om je social media mee in te plannen. Ik gebruik Buffer zelf voor zowel Facebook als LinkedIn en ik ben er erg tevreden over. De software werkt simpel, is beschikbaar via een simpele inlogomgeving op de website en kost niets. Het enige nadeel van Buffer ten opzichte van Later is dat je iets minder ver vooruit kunt plannen. Voor de meeste mensen kan het echter ver genoeg om tevreden mee te zijn.

Screenshot van de lay-out van Buffer.com

Wat is jouw contentstrategie op social media?

Het inplannen van je socialmediakanalen bespaart je een hoop tijd en moeite, maar het is natuurlijk wel belangrijk dat je over een goede contentstrategie beschikt.

De eerste vraag die je jezelf op dat vlak moet stellen: waar wil ik mijn socialmediakanalen voor gebruiken? Wil je producten verkopen of je diensten aanprijzen? Dan is het belangrijk om op sales- en engagement gerichte contentstrategie te creëren. Wil je jouw doelgroep vooral inspireren en informeren? Dan kun je je contentstrategie het beste inzetten om je volgers in hun natuurlijke online habitat aan te spreken. Het sportmerk Nike doet dat bijvoorbeeld goed door inspirerende, motiverende posts te maken over sportief en gezond leven.

Bij Instagram is nog een ander aspect van groot belang: de grid lay-out. Die moet er immers professioneel en aantrekkelijk uitzien om je doelgroep te overtuigen jou te volgen. Een goed voorbeeld van zo’n grid-lay-out vind je op de Instagrampagina van Zorgkleding.nl:

Op dit Instagramprofiel vind je een mooie mix van producten, foto’s van het personeel en de winkel én interactieve posts die inspelen op de lifestyle van hun volgers. Dankzij de lay-out van de grid oogt het meteen heel professioneel.

Mijn aanrader is je social media in te zetten om je doelgroep te inspireren, te overtuigen én te vermaken. Maar vraag je wel altijd af: wat levert het me op? Als social media voor jou niet geschikt is als interactief platform (bijvoorbeeld omdat je strafpleiter bent of schuldenadviseur), maar simpelweg een manier om zichtbaar te zijn als bedrijf, dan is het niet nodig hier een complexe contentstrategie aan te hangen. In dat geval kun je je beter focussen op andere online kanalen. Bijvoorbeeld door hoger te scoren in Google met SEO, of een wiki op je website te creëren en mensen van daaruit te funnelen middels whitepapers of e-mailmarketing. Voor meer inspiratie hierover kun je altijd mijn gratis ebooks aanvragen.

Hulp nodig bij social media inplannen?

Wil jij ook een professionele contentstrategie die past bij je bedrijf, maar weet je niet waar je moet beginnen? Ik help je graag een eindje op weg met social media inplannen en beheren. Desgewenst bied ik je ook de nodige uitleg over tools zoals Later en Buffer. En of het nu om Instagram, Facebook of LinkedIn gaat: ik zorg dat het inplannen van je social media een eitje voor je wordt. Ook ben ik bereid jouw content op social media te maken en te publiceren. Neem via onderstaande button contact op en wie weet hebben we binnenkort een leuk en inspirerend gesprek!

Arie Vogelaar van Vogelaar Communicatie

Gratis adviesgesprek

Zoek jij een ervaren tekstschrijver, online marketeer of consultant die jou een stap vooruit helpt? Arie Vogelaar gaat graag vrijblijvend met jou in gesprek.