Social media inplannen: de beste tools (update 2024!)

Wil jij social media inplannen op Instagram, Facebook of LinkedIn, in plaats van handmatig berichten te plaatsen? Dan maak je een verstandige beslissing. Het automatiseren van je socialmediaplanning bespaart je namelijk een hoop tijd en moeite. Ook zorgt het ervoor dat je consistent nieuwe berichten publiceert, waardoor je je contentmarketing naar een hoger niveau tilt. Ik leg je op deze pagina graag uit welke gratis én betaalde tools je hier het beste voor kunt gebruiken. Ook geef ik je de nodige inspiratie over het bedenken van een professionele contentstrategie.

Social media inplannen: kies je voor gratis of voor betaald?

Er zijn tientallen tools op de markt voor social media inplannen. Sommige van deze tools zijn gratis, voor andere betaal je een maandelijks of jaarlijks bedrag aan abonnementskosten. Voor veel ondernemers gaat de voorkeur uit naar gratis tools. Dat is begrijpelijk, want dit scheelt je al snel meer dan honderd euro per jaar.

De meeste gratis tools bieden voldoende functionaliteit om mee uit de voeten te kunnen. Toch kennen gratis tools ook de nodige beperkingen. Het is dan bijvoorbeeld niet mogelijk om Instagram Stories in te plannen. Ook is het bij gratis tools soms niet mogelijk om een post met meerdere afbeeldingen in te plannen.

Wil je ontdekken of social media inplannen de voordelen biedt waar je op hoopt? Dan raad ik je aan te starten met een gratis tool. Je kunt dan zonder financiële risico’s uitproberen welke tool het beste bij je past. Merk je dat het inplannen van social media je een hoop tijd bespaart? Dan kun je altijd nog overstappen naar een betaalde tool.

Benieuwd welke tools gratis zijn voor social media inplannen? Bekijk hieronder een overzicht.

1. Gratis Instagram inplannen via Later.com

Met de gratis tool later.com kun je heel eenvoudig je Instagram inplannen. Dat kan voor een week, een maand of voor meerdere maanden. Het fijne aan deze software is dat je een gratis account kunt aanmaken en dat je binnen een minuut snapt hoe het werkt. Let wel op: berichten inplannen in je feed is gratis, maar voor het inplannen van Instagram Stories moet je betalen.

Screenshot van de layout van later.com

Ik plan mijn Instagram-posts vaak voor zo’n drie maanden in via Later. Op die manier hoef ik me hier niet druk meer om te maken. Uiteraard zorg ik ervoor dat ik na enige tijd een reminder in mijn agenda zet om nieuwe posts te maken en ook deze in te plannen. Op die manier vallen er geen gaten in mijn contentkalender.

Goed om te weten: je kunt Later ook gebruiken voor het inplannen van Facebook, Twitter, Pinterest en diverse andere kanalen.

2. Gratis Facebook en LinkedIn inplannen via Buffer.com

Buffer is een gebruiksvriendelijke en gratis tool om je social media mee in te plannen. Ik gebruik Buffer zelf voor zowel Facebook als LinkedIn en ben er erg tevreden over. De software werkt simpel, is beschikbaar via een overzichtelijke inlogomgeving op de website en kost niets. Het enige nadeel van Buffer ten opzichte van Later is dat je iets minder ver vooruit kunt plannen.

Screenshot van de lay-out van Buffer.com

Social media inplannen zonder beperkingen? Kies voor Canva Pro

Wil je social media inplannen zonder dat je tegen beperkingen aanloopt? En zoek je naar één tool voor al je socialmediakanalen? Dan is Canva Pro zonder twijfel de beste keuze. Met deze betaalde tool kun je alle kanten op: van het ontwerpen van aantrekkelijke feedberichten en Instagram Stories tot het inplannen van socialmediaberichten op alle denkbare kanalen, waaronder Facebook, Instagram, Linkedin en Pinterest.

Canva Pro kost 109.99 euro per jaar. Dat klinkt als een flink bedrag, maar je krijgt daar heel veel voor terug. Met Canva Pro kun je namelijk ook:

  • Folders, flyers, ebooks en brochures ontwerpen
  • Advertenties en banners ontwerpen
  • Visitekaartjes ontwerpen
  • Huisstijlen ontwerpen
  • Merksjablonen ontwikkelen
  • Dynamische content en animaties maken

Een groot voordeel van Canva Pro is de gebruiksvriendelijkheid. Je hebt geen kennis van design of Photoshop nodig en kunt toch prachtige design maken voor je bedrijf. Ideaal voor marketeers en ondernemers die geen tijd hebben voor een designcursus, maar wel waardevolle output willen creëren.

Wat is jouw contentstrategie op social media?

Social media inplannen bespaart je een hoop tijd en moeite, maar het is natuurlijk wel belangrijk dat je over een goede contentstrategie beschikt. Zonder sterke online strategie kom je meestal niet ver, zeker niet op de lange termijn.

De eerste vraag die je jezelf op dat vlak moet stellen is: waar wil ik mijn socialmediakanalen voor gebruiken? Wil je nieuwe klanten werven of je producten aanprijzen? Dan is het belangrijk om op sales- en engagement gerichte contentstrategie te ontwikkelen. Wil je je doelgroep vooral inspireren en informeren? Dan kun je je contentstrategie het beste inzetten om je volgers in hun natuurlijke online habitat aan te spreken. Het sportmerk Nike doet dat bijvoorbeeld goed door motiverende posts te maken over sportief en gezond leven.

Bij Instagram is nog een ander aspect van belang: de grid lay-out. Die moet er professioneel en aantrekkelijk uitzien om je doelgroep te overtuigen jou te volgen. Een goed voorbeeld van zo’n grid-lay-out vind je op de Instagrampagina van Zorgkleding.nl:

Op dit Instagramprofiel vind je een mooie mix van producten, foto’s van het personeel en de winkel én interactieve posts die inspelen op de lifestyle van hun volgers. Dankzij de lay-out van de grid oogt het meteen heel professioneel.

Mijn aanrader is je social media in te zetten om je doelgroep te inspireren, te overtuigen én te vermaken. Maar vraag je wel altijd af: wat levert het me op? Als social media voor jou niet geschikt is als interactief platform (bijvoorbeeld omdat je strafpleiter bent of schuldenadviseur), maar simpelweg een manier om zichtbaar te zijn als bedrijf, dan is het niet nodig hier een complexe contentstrategie aan te hangen.

In dat geval kun je je beter focussen op andere online kanalen. Bijvoorbeeld door hoger te scoren in Google met SEO, of een wiki op je website te creëren en mensen van daaruit te funnelen middels whitepapers of e-mailmarketing. Voor meer inspiratie hierover kun je altijd mijn gratis ebooks aanvragen.

Hulp nodig bij social media inplannen?

Wil jij ook een professionele contentstrategie die past bij je bedrijf, maar weet je niet waar je moet beginnen? Ik help je graag een eindje op weg met social media inplannen en beheren. Desgewenst bied ik je ook de nodige uitleg over tools zoals Later en Buffer. En of het nu om Instagram, Facebook of LinkedIn gaat: ik zorg dat het inplannen van je social media een eitje voor je wordt. Neem via onderstaande button contact op en wie weet voeren we binnenkort een inspirerend kennismakingsgesprek!

Gratis adviesgesprek

Wil jij klanten vinden en binden middels online marketing? Arie Vogelaar gaat graag met je in gesprek over de mogelijkheden.