Vandaag de dag is een website veel meer dan een online visitekaartje. Het is een manier om klanten te bereiken en te verleiden tot een aankoop of een samenwerking. Ik zorg dat jouw website altijd geoptimaliseerd is voor online marketing. Benieuwd naar de 5 grootste voordelen daarvan? Lees dan verder.
1. 100% controle over je budgetten
Wanneer je een online advertentiecampagne in Google Ads start, kun je op elk gewenst moment je budget aanpassen. Doordat je budget real-time te verhogen of te verlagen is, geef je nooit teveel uit en heb je de volledige controle over je campagne. Ook kun je budgetten heel nauwlettend verdelen. Zo kun je biedingen aanpassen op basis van regio, doelgroep, zoekvraag, dag, tijdstip en apparaat (mobiel, desktop, tablet).
Heb jij bijvoorbeeld op zaterdag meer conversies tegen een lagere prijs? Dan kun je je budget op die dag verdubbelen. En merk jij dat mobiele gebruikers beter converteren dan gebruikers op een desktop of tablet? Dan kun je meer budget toewijzen aan je mobiele campagnes.
2. Specifieke doelgroeptargeting
Wanneer je gebruik maakt van abri’s, banners tijdens evenementen of advertenties in de krant, genereer je veel bereik, maar heb je ook een hoge ‘waste’. Oftewel: een groot deel van de mensen die jouw marketinguitingen te zien krijgt, behoort niet tot je doelgroep.
Met online marketing heb je daar geen last van; je kunt heel specifiek targeten wie je wilt bereiken. Je kunt bijvoorbeeld targeten op basis van leeftijd, geslacht, interesses, gebruikersgedrag en zoekwoorden.
Dit biedt de kans om zo min mogelijk ‘waste’ te genereren en je campagnebudget van maximaal rendement te voorzien. Dat geldt voor Google Ads, maar ook voor marketing via Facebook, Instagram, LinkedIn of een ander medium.
3. Dataverzameling, informatie en klantprofielen
Met data maak je van online marketing een wetenschap. Je kunt nauwlettend berekenen wat je optimale budget is, welke doelgroepen goed en minder goed converteren, welke regio’s een hoge prijs per conversie hebben en wie je toekomstige klanten worden.
Met marketingcampagnes op het web verzamel je een grote hoeveelheid data. Door die data te analyseren en van betekenis te voorzien, kun je klanten segmenteren en heel persoonlijk benaderen met online marketing. Bol.com kan bijvoorbeeld goed verdienende moeders tussen de 30 en 35 jaar targeten die op de productpagina van een luxe Gazelle-kinderfiets zijn geweest en het bestelproces zijn ingegaan, maar deze voortijdig hebben afgebroken.
Kortom: met de juiste data kun je jouw marketing heel nauwlettend afstemmen op de customer journey van specifieke gebruikers.
4. Meer leadgeneratie dankzij remarketingcampagnes
Het bol.com-voorbeeld hierboven wordt in mijn vakgebied ook wel ‘remarketing’ genoemd. Het gaat hier om gebruikers die jouw product, dienst of bedrijf al kennen, maar nog geen (herhaalde) aankoop hebben gedaan. Zo kun je als hovenier mensen remarketen die op je website zijn geweest, maar nog geen contact met je hebben opgenomen.
Remarketing is een nuttige manier om top-of-mind te raken bij je doelgroep, maar is tevens een echte leadgenerator. Het is de ideale methode om oriënterende consumenten te bewegen tot een conversie.
5. Optimale service voor klanten en prospects
Op het web kun je (potentiële) klanten op talloze manieren van service voorzien. Dit kan met een Livechat-functie op je website, met Whatsapp Business, met Facebook Messenger en noem het maar op. Voor klanten ben je op deze manier altijd en overal bereikbaar en dat is anno vandaag beslist geen overbodige luxe te noemen. De reviews van een bedrijf vallen of staan met de kwaliteit van de klantenservice; dat is analoog het geval, maar zeker ook online.
Arie Vogelaar optimaliseert jouw website voor online marketing
Het doorslaggevende voordeel van online marketing is dat je met minder geld een hoger rendement behaalt, terwijl je budget en je campagnes volledig customizable blijven. Kortom: geen onnodige geldverspilling en te allen tijde een vinger aan de pols van je contentmarketing.
Wil jij je website omtoveren tot een winstgevende leadgenerator? Ik help je om jouw nieuwe website te optimaliseren voor online marketing. Neem contact met mij op voor professioneel advies.